Brödköp byggde SOS-Barnby i Lettland

På lördag inviger SOS-Barnbyar en ny barnby i Valmiera, Lettland. Det är den andra SOS-barnbyn i landet. Uppbyggnaden av barnbyn har finansierats av olika nordiska företag, bland andra ICA och Cloetta Fazer. Genom en kundaktivitet på ICA-butikerna under julen 2004, där 5kr från varje julbröd gick till barnbyn, har projektet kunnat genomföras.

Lördagen den 25 augusti, får 77 barn ett nytt hem i en ny SOS-Barnby i Valmiera. Tolv SOS-mammor flyttar in i var sitt familjehus i barnbyn och kommer att ta hand om ca sju barn var. Barnen som är mellan två och 16 år, är antingen föräldralösa eller kommer från svåra familjeförhållanden. Uppbyggnaden av barnbyn har blivit finansierad av många nordiska företag. De svenska sponsorerna är ICA och Cloetta Fazer.

- Det känns jätte-roligt och bra att vi nu kan inviga ännu en SOS-Barnby i vårt grannland Lettland, säger Elisabet Andersson, generalsekreterare, SOS-Barnbyar.

Den största svenska finansiären till barnbyn är ICA som bidragit med ca 5,4 miljoner kronor. 4,8 miljoner kronor kommer från de 950 000 julbröd som ICA-kunderna köpte i december 2004. Dessutom har ICAs stamkunder skänkt ca 600 000 kronor till SOS-Barnbyar via direktinbetalningar.

- Vi har mycket engagerade kunder och vi vet att de uppskattar möjligheten att bidra till en så här viktig satsning. Det här ger möjlighet att hjälpa utsatta barn på ett bra sätt, säger Peter Wigstein, sponsoransvarig på ICA. Vi är verkligen glada över att se resultatet, en helt ny barnby, avslutar Peter Wigstein.

Lettlands stora problem idag är den höga arbetslösheten och stora problem med alkohol. Här finns cirka 20 000 barn som ligger i farozonen för att bli övergivna av sina föräldrar. 3.500 barn bor på olika institutioner. Det bor ca 2,3 miljoner personer i Lettland och det föds ca 10 600 barn årligen. I Valmiera bor ca 30 000 invånare. En undersökning från 2004 visade att över 18 000 barn bor under svåra förhållanden.

För mer information vänligen kontakta:
Inger Söderholm, presschef, SOS-Barnbyar, tel 08-545 832 23, mobil 0709-969599, inger.soderholm@sos-barnbyar.se eller Elisabet Andersson, Generalsekreterare SOS-Barnbyar, telefon: 0703-78 73 90, elisabet.andersson@sos-barnbyar.se; www.sos-barnbyar.se

SOS-Barnbyar är idag världens största organisation som tar hand om föräldralösa och övergivna barn och ger dem ett hem, en familj och utbildning. Sedan starten i Österrike 1949 har SOS-Barnbyar byggt och driver barnbyar i 132 länder. Organisationen driver dessutom skolor, sjukhus, sociala center, yrkesskolor och ungdomshem. SOS-Barnbyar är politiskt och religiöst obunden och arbetar enligt FN:s Barnkonvention. Närmare en miljon människor får varje år hjälp genom SOS-Barnbyar.

Som fadder hjälper du oss nå ännu fler. Tack för ditt stöd!
www.sos-barnbyar.se/blifadder