Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm

112-priset 2019 delas ut idag den 11 februari

112-priset 2019 delas ut idag, på den Europeiska 112-dagen. Årets pris går till Polisen, Försvarsmakten och Missing People för utomordentlig samverkan i samband med sökandet efter 12-årige Dante i Falkenberg.

– Årets 112-pris tilldelas de aktörer som ledde sökinsatsen efter Dante i Falkenberg. Det var en insats där samtliga medverkande gick längre i sitt arbete än vad som krävdes av dem formellt och åsidosatte sina egna behov för att hjälpa till. Sökinsatsen kännetecknades av samverkan, medmänsklighet och engagemang. Pristagarna är förebilder för alla oss som arbetar varje dag för ett tryggare Sverige för alla, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

Motiveringen lyder:

”112-priset 2019 tilldelas Polisen, Försvarsmakten och Missing People för sökinsatsen efter 12-årige Dante i Falkenberg i november 2018. Insatsen visar på en fantastisk samverkan mellan professionella aktörer och civilsamhället, men också på medmänsklighet och en genuin vilja att hjälpa till utöver det vanliga.”

Det finns väldigt många som på olika sätt hade en viktig roll i sökinsatsen. Priset idag tas emot av ett antal personer som deltog i sökandet efter Dante eller på annat sätt hade en betydande roll i insatsen.

Vid intresse för att närvara vid prisutdelningen på Münchenbryggeriet i Stockholm idag, måndagen den 11 februari klockan 11.10, samt för mer information och kontakt med pristagarna vänligen kontakta SOS Alarms pressjour: 08-20 53 07, press@sosalarm.se

Bilder från prisutdelningen kommer att publiceras i SOS Alarms pressrum cirka 11.30.