SOS Alarm uppmärksammar Nationella Viltolycksrådets insatsvecka

Det sker en viltolycka var åttonde minut i Sverige. Det innebär att över 62000 förare är inblandade i en viltolycka varje år. Som medlem i Nationella Viltolycksrådet uppmärksammar SOS Alarm Insatsveckan mot viltolyckor den 23–29 september.

Veckan syftar till att öka kunskapen hos bilister och andra förare. Genom bättre kännedom om viltolyckorna och om de vilda djurens beteende kan vägarna bli säkrare och risken för viltolyckor minska. Nationella Viltolycksrådets insatsvecka sköts lokalt av de regionala viltolycksråden, där bland andra SOS Alarm deltar. Under veckan sker en rad olika informationskampanjer som riktas mot allmänheten.

Tips och råd för att minska risker för viltolyckor:

• Se till att du är utvilad, då ökar du uppmärksamheten.
  • Planera din färdväg och titta på Nationella Viltolycksrådets webbplats viltolycka.se för att ta reda på hur viltolycksdrabbad vägen är.
  • Lär dig om djurens beteende.
  • Se till att du har viltolycksremsa i bilen och Viltolycksrådets app ”Viltolycka” i mobiltelefonen innan du startar din färd.
  • Anpassa hastigheten. Tänk på att vilda djur rör sig extra mycket i skymning och gryning och att sikten försämras vid dålig väderlek.
  • Tänk på att vilda djur även finns i tätort.
  • Respektera varningsskyltarna för vilda djur.
  • Se inte bara vägen, utan även terrängen runtomkring.
  • Tänk på att en del djur är flockdjur – kommer det ett djur på vägen kan det komma flera.

Om en olycka inträffar:

• Ta hand om eventuellt skadade.
  • Varna andra trafikanter – sätt ut din varningstriangel.
  • Larma via nödnumret 112. Lämna en tydlig vägbeskrivning. Glöm inte att du kan ringa 112 via 112-appen eller använd koordinaterna i appen ”Viltolycka” för att uppge var du befinner dig.
  • Markera platsen för sammanstötningen. Använd "viltolycksremsan", eller annat föremål, så att eftersöksjägare hittar platsen.

Mer information om Nationella Viltolycksrådet och insatsveckan finns på www.viltolycka.se