Imorgon öppnar designskolornas utställning Ett mål mat om dan

”Ett mål mat om dan” – designstudenter från Beckmans, Berghs och Konstfack tävlar om ett mål mat om dan i ett helt läsår. Välkommen till pressfrukost! Plats: So Stockholm i Kungsträdgården Tid: Torsdagen den 30 november kl 8.00-10.00. Presentation kl 8.30 Möt: Vinnare, lärare, jury – Mats Hellström, landshövding och Tove Lifvendahl Se: Utställningen Ett mål mat om dan, inklusive vinnande bidrag OSA: svara till So Stockholm [info@sostockholm.com] Vernissage: Samma kväll från 17.30 Utställningen pågår t om 5 dec. Öppet 12-18. Bakgrund till projektet: ”Ett mål mat om dan” är en årlig tävling som genomförs av Rikskuponger där studenter från designskolorna tävlar om ett mål mat i ett helt läsår genom att designa det vinnande förslaget till en ny serie framsidor för Sveriges mest matnyttiga häfte som varje dag används av 200.000 svenskar – Rikskuponger. Samtliga tävlingsbidrag ställs ut på Galleri So Stockholm i Kungsträdgården och intäkterna från utställningen säljs till förmån för välgörande ändamål. Tävlingen är större i år än tidigare då den låter studenterna inom grafisk form på Beckmans, Berghs och Konstfack tävla mot varandra om ett mål mat om dan i ett läsår. Det vinnande bidraget auktioneras ut av Auktionskompaniet och samtliga intäkter från utställningen går till Plan International. - Jätteroligt att tävlingen äger rum i år igen och att även Konstfack och Berghs är med i år, säger Annika Berner, lektor vid Beckmans Designhögskola och utbildningsansvarig för Reklam/Grafisk Form. Hennes avgångsklass deltog förra året i tävlingen, där vinnaren blev Ted Mellström med serien ”Tyck Till” som visar hur vi kan signalera vett och etikett med besticken när vi ätit klart. - Genom utställningen som görs av en grupp studenter från de respektive skolorna med samtliga tävlingsbidrag, knyter studenterna kontakt skolorna emellan. Utställningsmomentet med de olika bidragen som är till försäljning är också en viktig erfarenhet i att tänka kommersiellt, säger Pål Pettersson, ämnesansvarig grafisk design, Berghs School of Communication. - Ett mål mat om dan är en möjlighet för studenterna att jobba mot en uppdragsgivare och med de andra designskolorna, är Ann Forslinds, lektor i illustration på Konstfacks, kommentar till projektet. Studenternas bidrag bedöms av en jury bestående av; Mats Hellström, landshövding. Michael Elmenbeck, Bon, Tove Lifvendahl, Johan Lindqvist, Berns, Lina Hedenström, Scanpix. Linda Öhlund, Plan Sverige, Anna von Schéele, Rikskuponger, Stefan Nilsson, Trendgruppen och Maria Forssén, So Stockholm - Vi vill kommunicera med en ung målgrupp och genom samarbetet med designskolorna låter vi målgruppen tala på ”sitt sätt” och med ohämmad kreativitet. - säger Anna von Schéele, marknadsansvarig på Rikskuponger och ansvarig för projektet. Studenternas tävlingsbidrag ställs ut på Galleri So Stockholm i Kungsträdgården 30 november – 5 december. Öppettider 12.00-18.00. Vernissage torsdagen den 30 november kl 17.30-21.00 Utställningen fortsätter sedan på Berns Hotel. För mer information om tävlingen kontakta: Anna von Schéele, Rikskuponger tel 08-681 81 51, anna.vonscheele@accor.com Annika Berner, Beckmans tel 0707-17 38 30, annika@beckmans.se Pål Pettersson, Berghs School of Communication, tel 08-587 550 00, pal@berghs.se Ann Forslind, Konstfack, tel 08-450 42 16 ann.forslind@konstfack.se Maria Forssén, So Stockholm, tel 0708-73 36 37, maria@sostockholm.com