Nobelpristagaren i litteratur Alice Munro läses upp av Katarina Ewerlöf

Ljudboksföretaget A Nice Noise har tagit storslam - de är aktuella med 14 nyskrivna noveller av årets Nobelpristagare i litteratur, den kanadensiska novellförfattaren Alice Monroe där skådespelerskan Katarina Ewerlöf läser om smärta, värme och kärlek när livet tar en ny vändning. Ljudboken heter Brinnande Livet. A Nice Noise kan leverera till intressenter.

Alice Munro (f. 1931) växte upp i Wingham i den kanadensiska provinsen Ontario.

Brinnande livet är hennes fjortonde bok, och den fjärde att ges ut av Bokförlaget Atlas. Hos Munro är det ofta kvinnorna som står i centrum, som mödrar, döttrar, hustrur och älskarinnor. Hon är en mästare på att gestalta livsöden, och skriver korta noveller som rymmer mer djup än de flesta romaner. Den här boken avslutas med en kvartett berättelser där Munro för första gången uttalat skriver om sin egen barndom. Det är yrselframkallande läsupplevelser.

2009 tilldelades Alice Munro Man Booker International Prize, den finaste utmärkelse en författare kan få vid sidan av Nobelpriset och idag har hon alltså fått Nobelpriset!

Katarina Ewelöf är har en lång skådespelarkarriär och har tilldelats en Guldbagge för bästa kvinliga huvudroll. Hon är idag knuten till Stockholms stadsteater. Kata­rina är en av Sveriges mest anlitade ljudboksuppläsare.

För mer info kontakta Anna von Schéele, A Nice Noise 070-941 41 64

• Litteratur