WOODS OF YPRES frontman David Gold omkommen i bilolycka

WOODS OF YPRES frontman David Gold omkommen i bilolycka

Woods of Ypres frontman David Gold omkom tragiskt i en bilolycka den 21 december 2011 utanför Barrie i sitt hemland Kanada.

Enligt önskemål från Davids familj och bandkamrater så kommer det nyligen färdigställda albumet ”Woods V: Grey Skies & Electric Light” att släppas som planerat den 17:e februari på Earache Records.

Davids familj har gått ut med följande uttalande:

“Familjen Gold är otroligt bedrövad av Davids plötsliga bortgång. Vi vill tacka alla för all support vi fått, det uppskattas verkligen. Trots att han bara var 31 år gammal levde David mer än vad många skulle kunna göra under en hel livstid. Han var välutbildad, berest, otroligt talangfull, passionerad, barmhärtig, och var älskad av tusentals vänner, familj och fans över hela världen. Davids arv kommer inte bara att leva vidare, utan kommer även att växa. Vi ber er att hålla Davids ande levande genom att fortsätta lyssna på hans musik, och genom att låta honom inspirera era liv.”

Joel Violette – Davids bandkamrat och mångåriga samarbetspartner – har gjort följande uttalande:

“Jag är totalt chockad och saknar helt ord för Davids bortgång. Jag skriver detta väldigt tung om hjärtat, och jag kan bara försöka föreställa mig vad Davids familj går igenom, likväl som resten av hans vänner. Min tankar går till dem alla.

Denna tragedi kommer synnerligen olägligt för Woods of Ypres, men det är ju aldrig en läglig tidpunkt för något sånt här att hända. Vi hade bokat en Europa-turné för att supporta nya skivan, vi hade rekryterat talangfulla Rae Amitay och Brendan Hayter, och vi väntade bara på januari-repetitionerna innan det bar av. Vi hade en spännande skiva att framföra låtar ifrån, och spännande ställen att spela på.

Det är svårt att säga vad som kommer härnäst för Woods of Ypres. David var bandets röst, hjärta och själ. Det senaste året planerade David och jag detaljerat många projekt för Woods of Ypres. Det vore synd om inget av detta skulle bli av, eftersom David hade velat att hans fans fick höra det. Så jag kommer att gå igenom vad vi gjort, prata med Earache, och försöka att göra klart vad som går att göra klart, under omständigheterna. David var och kommer alltid att vara stommen i Woods of Ypres. Så om och när några Woods-projekt släpps, kommer det att vara med detta faktum i åtanke.”

Official site - http://www.woodsofypres.ca

Facebook - http://www.facebook.com/woodsofypres