Destination South Laplands nyhetsbrev 2 maj

Nyhet   •   Maj 02, 2016 16:12 CEST

Nu är våren här och vi blickat framåt!

Under våren har vi gjort succé med våra unika landsvägar på Caravan Stockholm vi har också kammat hem pris för bästa monter på Sportfiskemässan.

Bygget att southlapland.com börjar närma sig sitt slutskede. Vi har behållit möjligheten till bokning online för paketering tillsammans med våra partners. På den nya hemsidan kommer vi att använda oss av Jämtland/Härjedalens produktdatabas, vilket innebär att alla företag kommer ha en möjlighet att synas online. Just nu sitter turistbyråpersonalen och lägger in information om våra företag, och de vill gärna veta så mycket som möjligt om er. Skulle ni inte finnas med på vår hemsida, kontakta gärna oss så fixar vi detta.

Besöken i destinationen fortsätter. Trenden är att vintern ligger ganska stabil och sommaren lockar fler besökare och blir längre. Den totala ökningen av gästnätter för 2015 blev 3,86%.

Vår upphandling med Mynewsdesk är äntligen klar! Vi kan nu äntligen berätta för er om vårt nya PR-program. Här ifrån kan vi göra en massa bra publikationer och utskick till kunder, företag och journalister. Har vi en nyhet ska vi snabbt skicka ut dessa till journalister och andra som är intresserade, och hoppas på att det tar upp våra nyheter i sina kanaler. Händer det något spännande hos er? Kontakta någon av oss i Destination South Lapland så gör vi allt vad vi kan för att göra en bra nyhet om detta. Vi vill självklart att alla ni turistföretag ska ha stor nytta av vårt PR-program!

PÅGÅNG

• 10 % rabatt på flygbiljetter Inom en snar framtid kommer vi att kunna erbjuda alla medlemsföretag i SLIF 10 % rabatt till sina gäster när de flyger med Next Jet till South Lapland Airport.
  • Nytt kuponghäfte Vi håller på att ta fram ett kuponghäfte likt de har bland annat i Umeå och Skellefteå. Dessa kuponghäften kommer vi främst sprida tillsammans med vår samarbetspartner Polar. I varje såld husvagn kommer vårt kuponghäfte att finnas med, och spridas över hela Sverige och förhoppningsvis locka tillbaka nyfikna semesterfirare Förutom spridningen via Polarvagnen kommer vi att dela ut dessa häften när vi är på mässor, kundbesök och workshops runt om i Norden.

Kuponghäftena som används i de andra destinationerna är mycket populära och vi har blivit rekommenderade av andra att göra detsamma – det vi behöver från er företagare i området är att ni skickar in ert specifika erbjudande till oss!

• Säljturne Norge Vi åker till Norge den 11-14 maj och träffar researrangörer och privatpersoner. Vill du vara en del av detta? Skicka dina produkter och information till oss snarast.

Invigning Stekenjokksvägen den 4 juni öppnar Stekenjokksvägen för i år. Tillsammans med Trafikverket kommer vi att hålla en högtidlig ceremoni på fjället och bjuda in journalister, länsturismcheferna och nyfikna personer. Vi vill nu veta mer från er företagare längs Vildmarksvägen om vad ni gör den 4 juni. Har ni öppet? Kommer ni att ha en egen aktivitet den dagen? Skicka in all information till oss så får ni vara med i våra utskick och marknadsföring av invigningen!

Kurtax Funäsdalen
Ett fantastisk sätt att finansiera ting som ingen äger, är via turistskatt (eller Kurtax som det heter i andra delar av världen). Vi på destinationsbolaget tillsammans med våra kollegor i INTILL-projektet håller på att samla på oss så mycket information som möjligt hur det går till i andra turistorter i Sverige. Tidigare har vi varit på möte i Gäddede om "Mervärde Frostviken" och nu är vi inbjunda att lyssna till "Mervärde Funäsfjällen" med Jonas Kojan.

Alla är mer än välkomna att delta på denna videokonferens som handlar om den frivilliga avgiften gästen betalar via gästnätter, notor på mat, liftkort, plastkassar osv. De insamlade pengarna går sedan tillbaka till orten och höjer värdet för både turister och bofasta. Är du lika nyfikna som oss om hur detta går till, hör av dig till rasmus.westerberg@southlapland.com så berättar han mer om hur du kopplar upp dig på mötet.

Tid: 10-12
Datum: Tisdag 10 maj

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Destination South Lapland AB är ett kommunalägt destinationsbolag som ägs av de fyra kommunerna Strömsund, Dorotea, Vilhelmina och Åsele.

Destination South Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND. Samverkansprojekt sträcker sig över den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Åsele, Dorotea och Strömsund.