Destination South Laplands nyhetsbrev oktober 2016

Fatmomakke kyrkstad

Vad har hänt sen sist?

Medverkan på Region Västerbottens regionturismkonferens

Förra veckan medverkade vi på Region Västerbottens turismkonferens. Medverkande var länets destinationer, företagare inom besöksnäringen, politiker och tjänstepersoner. Under de två dagarna var det intressanta föreläsningar b.la annat om Sharing Economy, projektet Meet the locals som Turistrådet Västsverige arbetar med och flera intressanta föreläsningar om mathantverk. Bland annat var Bodil Cornell från Eldrimner en av talarna, och inte minst Martin Bergman från Vilhelmina berättade om sitt fiskförädlingsföretag.

Vinnare SM i mathanverk. Foto: Eldrimner

Parallellt med att regionturismkonferensen pågick även SM i mathantverk några hus bort, och vi har äran att gratulera fyra företag inom vårt område som tillsammans vann sju (!) medaljer.

• Lapplands Mejeri fick guldmedalj för sin rökta ostfläta Lapplands Sulguni
  • Vilhelmina Gårdsbutik M Bergmans fisk fick guldmedalj för sin varmrökta älgstek, guldmedalj för sin julsill och silvermedalj för sin rökta rödingfilé
  • Görviks Lantbruk fick guldmedalj för sin lufttorkade skinka och silvermedalj för sin kumminrökta korv
  • Hillsands getgård fick silvermedalj för sin blåmögelost ”Hillsand Blå”.

Läs mer på eldrimner.se om resultat och motivering.

Ny vinterbroschyr – ett framtida vintermagasin?

Vi har under den senaste månaden arbetat fram en enklare trycksak där vi presenterar våra vinterorters skidspår och skidbackar. Just nu väntar vi på att den ska lämna tryckeriet. Broschyren innehåller åtta sidor och finns på fyra språk (svenska, finska, engelska och tyska). Här får ni en tjuvkik på hur framsidan ser ut.

Tanken med denna broschyr är att utveckla innehållet ytterligare till nästa vinter och satsa på ett vintermagasin.

Exportgrupp

Som en del av Destination South Laplands arbete inom INTILL–projektet kommer ett arbete mot internationella researrangörer att göras. Som företagare i South Laplands område erbjuds ni att delta i en exportgrupp, och får möjligheten att sälja era produkter på en internationell marknad genom researrangörer. Genom att vara med i exportgruppen får du möjlighet att skapa internationella affärskontakter och göra fler internationella affärer.

Vill du veta mer om detta, och vilka fördelar ditt företag kan ha att ingå i destinationens exportgrupp, välkommen att delta på något av våra informationsmöten.

Datum, tid och plats för exportmöten

Kittelfjäll, Kittelfjäll hotell 30/11, kl. 10
Saxnäs, Saxnäsgården 30/11, kl. 19
Vilhelmina, Folkets Hus 1/12, kl. 10
Åsele, Kulturhuset 1/12, kl. 19
Gäddede, Naturum 6/12, kl.19
Dorotea, 14/12
Borgafjäll, 14/12
Hoting, Folkets Hus 15/12, kl. 10
Strömsund, Folkets Hus 15/12, kl. 19

Destination South Lapland i media

Instagramambassadör

Vill du medverka på någon av dessa mässor, eller skicka med erbjudanden och material? Kontakta oss!

22-23 oktober. Winter Show Kungsträdgården, Stockholm
29 oktober. Vintermässa med Wasaline på Rewell Center i Vasa