​Modemedvetna tvättar miljömedvetet

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2016 16:04 CEST

Bild från såperiet

Hur tvättar du miljövänligt? Går det att få bort fläckar med endast fem naturliga och miljövänliga produkter? Det Vilhelminabaserade, eller snarare Siksjönäsbaserade företaget Västerbottenssopa, kommer att demonstrera under Umeå Fashion Week hur modemedvetna kan tvätta hållbart.

Filippa Rådin och hennes medarbetare har valt temat hållbarhet på årets upplaga av Umeå Fashion Week, vilket Västerbottenssåpa har jobbat med i flera år.

- Det gläder oss att intresset för miljöfrågan ökar i samhället, och att ledande evenemang och personer i modebranschen som Filippa Rådin, Ebba von Sydow och Emilia de Poret engagerar sig i en mer hållbar framtid, säger Sara Idenfors, grundaren av Västerbottenssåpa.

Tillverkningen är transparent och har inga hemligheter, är du på besök i närheten är du rekommenderas du boka in en rundtur i såperiet i Siksjönäs, även om du inte är en inbiten såpafantast är besöket väl värt ett besök då hela miljön runt om såperiet är inspirerande och naturnära. Under gårdsbutikens dag söndag 2 oktober är du välkommen att besöka såperiet tillsammans med andra aktörer i Siksjönäs.

Under fredagen den 30 september, start 13.30 demonstrerar Sara Idenfors och Kikki Gran från Kikki syr hur du som modemedveten kan använda dig av miljövänliga produkter vid din klädvård,

Fashion Weeks egen hubb under veckan finns inne i Utopiagallerian, plan 1. Studio Hållbart är en arena där designers och butikerna i Umeå centrum tillsammans skapar ett spännande innehåll. Här hittar du mini-workshops, utställningar och får höra mer om de senaste trenderna.

För mer information, pressbilder eller boka besök, kontakta Sara och Magnus Idenfors.
Västerbottenssåpa AB, Siksjönäs 9. 912 92 Vilhelmina.
Telefon: 070 – 360 30 96 E-post:
info@vasterbottenssapa.se

Pressbilder: http://vasterbottenssapa.se/pressbilder/

Destination South Lapland AB är ett kommunalägt destinationsbolag som ägs av de fyra kommunerna Strömsund, Dorotea, Vilhelmina och Åsele.

Destination South Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND. Samverkansprojekt sträcker sig över den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Åsele, Dorotea och Strömsund.