Stark utveckling av besöken i South Lapland under 2016

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2016 11:36 CEST

Bild från Vilhemina kyrkstad och anläggningen STF Vilhelmina kyrkstad

Stark utveckling av besöken i South Lapland under 2016

Efter en avslutad sommarsäsong ser vi att vi har haft en stark ökning av antalet gästnätter i Destination South Lapland i år. Hittills har vi nästan 12 000 fler gästnätter än under samma period året innan. Det innebär en ökning på nästan 6% under årets första 8 månader.

Torbjörn ThomsenOffpiståkning i Borgafjäll. Foto: Torbjörn Thomsen

Vintern ökar mest

Efter att ha minskat under 2015 har vi nu en kraftig ökning av antalet gästnätter under vintersäsongen. Efter en minskning på 3% under 2015 ökade vintern med över 7% i år. Besök från alla länder ökar men det är främst våra nordiska grannländer som står för den största ökningen. Finland har ökat kraftigt. Här ser vi att satsning på infrastruktur i samband med de insatser som gjorts i Österbotten har gett resultat.

Bild från när Destination South Lapland anordnade en ceremoni när Vildmarksvägen öppnade för säsongen.

Svårt att mäta sommarens strömmar

Vi ser på strömmarna av trafik till våra hemsidor att sommarens aktiviteter och produkter är slår alla rekord i populäritet. Vandring är hett just nu och så har vi Vildmarksägen där antalet besökare på hemsidan har mer än fördubblats under de senaste åren. Mycket av trafiken under sommaren kommer i husvagn eller husbil och många bor i egen eller hyrd stuga och hamnar då utanför statistiken. Trots detta ökar sommarens gästnätter med över 5%.

Fortsatt mycket jobb kvar

- Det är kul att se att det jobb som läggs ner på bättre förutsättningar för turismen ger resultat, säger Rasmus Westerberg, destinationschef på Destination South Lapland. Den totala ökningen under årets första 8 månader var strax under 6%. Det är ca 5% bättre än året innan då besöken steg med blygsamma 0,7% under samma period. En förklaring till ökningen är att vi nu har en fungerande destinationsorganisation för att bemöta den ökade konkurrensen mellan destinationer och den moderna resenärens behov av digital tillgänglig information, fortsätter Westerberg.

Efter en minskning på 3% under 2015 ökade vintern med över 7% 2016.

Under det kommande året kommer ännu fler insatser att göras för att Destination South Lapland ska kunna fortsätta att hävda sig som besöksmål. En stor satsning på vandringsleder och arbete mot internationella researrangörer påbörjas nu. Eftersom de statliga och regionala investeringarna i infrastruktur i södra Lappland är sparsamma, är det svårt att hävda sig på den internationella marknaden. Den internationella marknaden växer starkast just nu, men som privatperson är det dyrt och långt till Södra Lappland. Enda realistiska sättet att attrahera någon större volym från utlandet är att jobba med researrangörer. Med internationellt mått har vi väldigt attraktiva besöksmål i södra Lappland under alla årstider. Problemet är att det är svårt att komma hit. Vi fortsätter att jobba mot en investering i South Lapland Airport. I dagsläget får vi tacka nej till de operatörer som vill flyga hit på grund av att landningsbanan är för kort.

Det är kul att vi vänt trenden och att vi nu är på väg åt rätt håll. Fler företag och privatpersoner börjar nu se vikten av det som både kommun, destinationsbolag och region gör för turismen. De negativa inställningar mot satsningarna som tidigare gjorts har nu vänts till någonting positivt och det speglar sig naturligtvis i statistiken. I och med de satsningar som inleds nu hoppas vi på ännu bättre siffror framöver.

Destination South Lapland AB är ett kommunalägt destinationsbolag som ägs av de fyra kommunerna Strömsund, Dorotea, Vilhelmina och Åsele.

Destination South Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND. Samverkansprojekt sträcker sig över den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Åsele, Dorotea och Strömsund.