Rätt säng ger bra sömn

Blogginlägg   •   Sep 18, 2014 09:31 CEST

Visste du att vi spenderar nästan en tredjedel av ditt liv i sängen? De flesta av oss har dessutom en hektisk vardag där vi kämpar med att få ihop livspusslet. Bra återhämtning och god sömn hänger ihop för att vi ska orka. Var därför snäll mot dig själv och investera i en bra säng som du sover skönt i – det kan göra stor skillnad för ditt allmänna välmående!

Utbudet av sängar kan upplevas vara oändligt, hur ska man hitta rätt bland alla modeller och varianter?

"Det viktigaste är att du väljer en säng som passar dig. Det ska kännas som att du ligger i och inte på sängen. Vilken säng som är bäst för dig beror på hur du sover och är byggd", säger Emma Bergkvist, informationsansvarig hos SOVA.

"Ta dig tid att prova och prova gärna olika varumärken. Vi lägger ner mycket resurser på att utbilda oss så att vi kan hjälpa till med sängvalet på bästa sätt. Vi producerar inga egna sängar utan väljer ut de vi tycker är bäst på marknaden inom respektive kategori. Vårt jobb är att vara experter på att matcha rätt person med rätt säng och presentera de bästa alternativen för kunden att välja mellan", säger Emma Bergkvist.

En generell uppfattning bland sängköpare är att man tror att man ska ha en fast säng. Men det är långt ifrån alla som sover gott på en fast madrass.Det har som sagt med kroppsbyggnad och sovvanor att göra, vilken fasthet sängen bör ha för att passa dig. Har du en för hård säng belastas kroppen med tryck. Under sömnen skickas då signaler till kroppen att vända på sig. Resultatet blir att sömncykeln påverkas och sömnkvaliteten blir sämre.

" Det är naturligtvis många faktorer som påverkar din sömn, men den vanligaste kommentaren vi får från våra kunder är; "hade jag vetat hur skön en säng kan vara, hade jag investerat i en ny för länge sedan!" Det är underbart att få hjälpa människor till den upplevelsen, att faktiskt få hjälpa dem att sova gott, "avslutar Emma.