Sängvaruhuset Sova initierar en rekonstruktion

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2017 13:05 CEST

Tingsrätten i Malmö har den 22 augusti godkänt en ansökan från Sova AB och Sova Logistics om att genomföra en rekonstruktion av de båda bolagen.

Rekonstruktionen har föregåtts av en oberoende omfattande finansiell genomlysning av Sova som visar att det finns goda förutsättningar att skapa en lönsam verksamhet. Initiativet till rekonstruktionsansökan togs efter att Sovas största leverantör signalerade att man vill förändra villkoren för det samarbete som de båda bolagen haft under många år. Leverantören har under åren blivit en alltmer dominerande vilket är anledningen till att deras beslut får stor påverkan.

Under rekonstruktionsprocessen fortsätter verksamheten som vanligt, med målet att etablera ett nytt, starkt, oberoende Sova. Alla nya och gamla kunder kommer att få sina sängar och andra produkter som beställt.

Det finns i nuläget inga planer på några förändringar på personalsidan då Sova redan under det senaste året genomfört en effektivisering av organisationen med stängning av fyra butiker och neddragning av antalet medarbetare på huvudkontoret.

Magnus Lunderquist, Talesperson, Sova
magnus.lunderquist@sova.se

Ola Sellert, Rekonstruktör, Trädgårdh Advokatbyrå
ola.sellert@tragardh.se

Sängvaruhuset SOVA grundades 1988 och har idag 43 butiker, från Malmö i söder till Luleå i norr.

Vi väljer ut de vi anser vara mest prisvärda och marknadsledande sängarna från marknadens ledande tillverkare och kan alltid erbjuda ett mycket brett utbud av sängar och sängtillbehör i alla prisklasser.

Kommentarer (0)