Tempur Sealy ny delägare i SOVA-gruppen

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2018 07:59 CEST

SOVA, Sveriges största detaljhandelskedja inom sängar och Tempur Sealy, världens största tillverkare av madrasser och kuddar, har ingått avtal om att skapa ett gemensamt svenskt bolag genom ett Joint Venture. Det nya bolaget där Tempur Sealy kommer att vara majoritetsägare tar inledningsvis över ägandet i åtta av de 26 SOVA-butiker som finns idag.

SOVA är idag privatägt med grundaren Anders Davidsson som största ägare. Genom Tempur Sealy får nu företaget en långsiktig ägarpartner i butiksverksamheten.

- Det är väldigt roligt att Tempur Sealy valt just Sverige och SOVA-butikerna när de utvärderat investeringar i detaljhandelsledet. Vi känner väl till Tempur Sealy, de har sedan länge varit en leverantör till oss och vi ser fram emot att arbeta närmare tillsammans, säger Anders Davidsson, grundare av SOVA.

Samarbetet innebär inga förändringar för SOVAs dagliga verksamhet i Sverige, men företaget får en stabil långsiktig ägarpartner.

-Vi har en lång relation med SOVA och vi har stor respekt för såväl deras medarbetare som för företagets erfarenhet inom detaljhandel, säger Scott Thompson, Chairman, CEO and President of Tempur Sealy International, IncTempur Sealy International, Inc

SOVA har under det senaste året genomgått en rekonstruktion och i samband med den har organisationen anpassats till dagens konsumtionsmönster med mer fokus på e-handel och färre, men strategiskt belägna butiker. Nästa år har SOVA funnits i 30 år och ambitionen för företaget är att utveckla framtidens sängvaruhus både inom fysiska butiker och online.

- Jag väldigt glad över detta spännande samarbete. SOVA blir nu en del av en större koncern, vilket kommer att innebära möjligheter att utvecklas, både för SOVA som bolag, och för våra medarbetare, säger Peter Andersson, VD för SOVA.

Initialt kommer det gemensamma bolaget att äga åtta av SOVA-gruppens 26 butiker. Ambitionen är att det nya gemensamma bolaget över tid ska ta över ägandet i fler SOVA-butiker.

- Återhämtning, vila och sömn blir bara viktigare i vår uppkopplade värld och därför blir sovrummet och sängen en än mer viktig faktor både för att prestera och för att få välbehövlig återhämtning för gammal som ung. Vi tror de kommande 30 åren kommer att bli än mer spännande än de 30 vi verkat och ser fram emot en spännande och inspirerande framtid tillsammans med våra medarbetare, kunder, leverantörer och vår nya partner, säger Anders Davidsson.

I SOVA-gruppen ingår förutom SOVA AB som äger de 26 butikerna också SOVA Logistics och SOVA Ecommerce.

För mer information, kontakta:
Magnus Lunderquist                                  Johan Eklöf
Talesperson, SOV                                     Managing Director Nordics, Tempur Sealy
073-151 4247                                            070-824 8103
magnus.lunderquist@sova.se                   Johan.eklof@tempur.se

Om Sova
SOVA startades 1989 och har under 30 år försett svenskar från norr till söder med sängar, sovrumsinredning, madrasser, täcken och kuddar. Sedan 2018 bedrivs försäljningen via 26 SOVA-butiker på strategiska lägen runt om i Sverige och via sova.se. Företagets huvudkontor ligger i Vellinge.

Om Tempur Sealy
Tempur Sealy International, Inc. (NYSE: TPX) utvecklar, tillverkar och säljer madrasser, underlag, kuddar och andra produkter. Företagets produktportfölj innefattar många välkända varumärken, såsom Tempur®, Tempur-Pedic®, Sealy® featuring Posturepedic® Technology, och Stearns & Foster®. Företagets globala huvudkontor, Tempur Sealy International, ligger i Lexington, Kentucky, USA. För mer information, gå till www.tempursealy.com.

Kommentarer (0)