Press release -

OBOS och det skandinaviska AI-bolaget Spacemaker ingår samarbetsavtal värt över 20 miljoner norska kronor

(Oslo, 20 november 2019) Idag ingick OBOS och AI-bolaget Spacemaker ett nytt långsiktigt samarbetsavtal värt mer än 20 miljoner norska kronor. Tillsammans med Spacemakers AI-teknologi kan OBOS fortsätta sin digitala transformation i Norden och övriga marknader.

OBOS är en av Nordens ledande fastighetsutvecklare med pågående utveckling av 5500 bostäder i Norge och Sverige, samt 700.000m2 kommersiella fastigheter.

- I OBOS är vi hela tiden på jakt efter bättre sätt att utveckla framtidens hållbara städer och samhällen. Teknologileverantörer som Spacemaker spelar en central roll när vi ska bygga bostäder som lever upp till krav som kommer ifrån klimatförändringen, befolkningsväxt och urbanisering. Nu ser vi fram emot att implementera artificiell intelligens (AI) i alla framtida OBOS-projekt, säger Daniel Kjørberg Siraj, Koncern-VD för OBOS.

OBOS upptäckte tidigt värdet av Spacemakers teknologi och har bidragit mycket i testfasen av Spacemakers produktutveckling. Att OBOS nu blir en långsiktig kund till Spacemaker är en central milstolpe för det unga teknologiföretaget. Nu ska teknologin bli en del av alla OBOS fastighetsutvecklingsprojekt i tidiga skeden, både i Norge och Sverige.

En traditionell bransch

Fram till idag har bygg- och anläggningsbranschen varit en av de minst digitaliserade branscherna i världen. Detta vill OBOS förändra, och som en innovatör inom bostadsutveckling, ska företaget inte bara implementera nya tekniska lösningar, utan också leda branschen mot en mer framtidstänkande och hållbar riktning.

- Nya teknologiska lösningar och AI är ännu inte fullt introducerat i byggbranschen. Teknologiplattformen som Spacemaker har utvecklat har potential att ändra sättet vi tar beslut på och hur vi samarbetar i de tidiga faserna av alla våra nya fastighetsprojekt. Detta kommer säkra oss bättre och mer lönsamma projekt, samtidigt som vi sparar tid i planläggningsprocessen, säger Daniel Kjørberg Siraj.

Spacemaker har växt snabbt sedan lanseringen 2016. Idag har de över 100 anställda fördelade över sitt norska huvudkontor och sina tre internationella kontor. Företagets mål är att hjälpa fastighetsutvecklare och arkitekter att bygga mer hållbara städer med hjälp av artificiell intelligens. Efter Norge, är Sverige marknaden där Spacemaker växer mest. Idag har Spacemaker partnerskap med några av Sveriges största fastighetsutvecklare och har öppnat ett kontor i Stockholm som fortsätter att växa.

- Tillvägagångsättet när vi planerar, utvecklar och designar vårt samhälle följer fortfarande väldigt traditionella strukturer och är inte anpassat för de stadigt ökande utmaningarna som vi står inför. OBOS är en aktör som i stor grad tar täten och drar med sig hela bygg- och anläggningsbranschen in i 2000-talet. Vi är otroligt stolta för att de har valt Spacemaker som strategisk partner på denna viktiga resan, säger Anders Kvåle, Styrelseordförande och Co-Founder av Spacemaker.

For mer information, vänligen kontakta:

Åge Pettersen, Head of Communications, OBOS / petaag@obos.no

Maria Dantz, Head of Communications, Spacemaker / maria@spacemaker.ai

About OBOS:

OBOS was established by creative entrepreneurs in 1929, who saw the need for a new way of solving the housing crisis for the working class in Norway. They found a new business model to conduct residential development, property management and financial operations – the co-operative building society model. OBOS is now owned by more than 465.000 members and has 2600 employees.

OBOS has since then evolved into a leading residential and commercial developer in both Norway and Sweden. It has developed and built more than 100.000 homes and presently has over 5500 homes under construction with a land bank of over 35.000 units. As an urban developer, OBOS also owns and develops more than 700.000 m2 of commercial property. OBOS manages 230.000 homes and has its own bank with a gross loan portfolio of over 42 billion NOK. In addition, OBOS is a strategic investor in the construction industry, being the main investor in listed companies Veidekke ASA, AF Gruppen ASA (both Oslo) and JM AB (both Stockholm) with a total value of 8,7 billion NOK.

OBOS had an annual turnover of over 13,1 billion NOK in 2018 and a profit of 2,9 billion NOK. It´s value adjusted equity stands at 44 billion NOK as of Q3 2019.

OBOS' vision is to build the society of tomorrow and fulfill housing dreams. In this context, the company allocates significant resources to innovation and furthering the development of existing businesses. It also invests in startups with Spacemaker AI, Otovo and Catenda as key investments.

• Building, property

• digitalisering
  • northzone
  • fastigheter
  • teknologi
  • stadsplanering
  • arkitektur
  • artificiell intelligens
  • digitala transformation
  • ai
  • artificial intelligence
  • bolaget
  • teknik
  • proptech
  • konstruktion
  • byggsektorn
  • bygg
  • atomico

About Spacemaker:

Founded in 2016, Spacemaker is on a mission to help build better and more sustainable cities. With its game-changing AI technology, Spacemaker empowers real-estate developers and architects to maximise the potential of a building site by rapidly generating and evaluating the optimal environmental design based on physical data, regulations, and preferences.

Spacemaker has grown to more than 100 people and in June 2019, received $25 Million in Series A funding from Niklas Zennstrom's venture capital fund Atomico and Sweden-rooted Northzone, which also has Swedish roots. Headquartered in Oslo, the company is expanding internationally and currently holds offices in Stockholm, Gothenburg, Barcelona and Cambridge, Massachusetts, right next to MIT in Boston. In October 2019, Spacemaker won the Innovation Award 2019 from the Norwegian Construction Industry at Bygg Reis Deg.

Maria Dantz

Press contact Head of Communications +447783126277