Idéer för att njuta av Balearerna även på vintern

Mild klimat, många soltimmar, skyddad natur, småstränder med turkosblått vatten…Balearerna är ett litet paradis som kan avnjutas året runt. Vi föreslår några idéer för vintern då du kan besöka öarna Mallorca, Ibiza, Menorca, Formentera och Cabrera i lugn och ro.

SE MANDELTRÄDEN BLOMMA

På Balearerna finns det flera miljoner mandelträd, bokstavligen. Sju miljoner bara på Mallorca. De börjar blomma i slutet på december och färger fälten vit fram till mars. På Tramuntana-bergen finns det ett antal vandringsleder genom det vackra landskapet. Och kring Selva, Bunyola och Marratxi också. Och lite längre nordöst finns Son Servera. Missa inte den sistnämnda för i slutet av januari början på februari firas här en festlighet kallad Mandelblomman!

Mycket vacker och speciell är också festen Llum d’Ametller, Mandelträdsljus, på Ibiza. Det är en nattvandring genom mandelfälten som avslutas med en middag och en liten musikfestival.

GÅ GASTRONOMISKA VANDRINGAR OCH SMAKA PÅ DET LOKALA KÖKETS MEST POPULÄRA RÄTTER

Mallorcas olivolja, Mahons ostar och en bredbar korv som kallas sobrasada är öarnas mest kända produkter. Var ska man gå för att hitta dessa produkter? Jo, gå gärna vandringsvägarna på Tramuntana, de går genom fält med sekelgamla olivträd. Soller är en bra plats för att börja din vandring. På ledarna Muleta Bijaraix, olivlunden Coma-Sema och Font Garrover hittar du gamla men aktiva oljepress. De enklaste, men ack så goda sätten att smaka på oljan är att beställa pa amb oli eller olives trencades).

Queso de Mahón eller Mahonost är en ost från Menorca. Tillverkningsmetoden är både traditionell och naturell. Osten görs för hand och korna som mjölkas går i fälten runt gårdarna. Dessa fält omringas av vackra gamla stenmurar som uppmärksammats av UNESCO. Åk till Alaior och Es Mercadal och besök deras gårdarna där. Det är vackert och det är roligt: du kan t ex delta i kurser om hur man gör ost. På Menorcas hemsida hittar du olika alternativ.

Sobrasadas mest kända tillverkningsplatser ligger på södra Mallorca. Ta dig till byar som Porreres, Montuïri, Felanitx, Campos och Santanyí. En del fabriker där går att besöka, mer info här.

Andra rätter du inte ska missa i dina upptäcksvandringar är caldereta de marisco (skaldjursgryta), en tomat och rödpaprika sallad på ett knäckebröd som heter coca de trampó och peix sec (torkad fisk). Tumbet är en mycket god vegetarisk rätt. Missa inte fiskgrytan bullit de peix. Avsluta med efterrätten ensaimada.

lär dig känna den lokala kulturen genom deras traditionella vinterfester

Visste du att en av de lokala högtider på Balearerna är UNESCO världsarv? Festen heter Sibyllas sång och har firats sedan medeltiden. Ta dig till en kyrka på Mallorca natten på julaftonen så får du se och höra. Det görs också olika religiösa framställningar i samband med påsken. De mest kända i Palma, Pollença, Felanitx och Artà, alla på Mallorca. Es Mercadal och Sant Antoni de Portmany är också värda tt besök. De finns på Menorca respektive Ibiza.

Firandet till Sant Antoni är möjligen öarnas mest kända vinterfest. De går av stapeln den 16 januari och varar i flera dagar. Lämpliga orter för ett besök är Sa Pobla, Manacor, Artà, Pollença, Muro och Palma. Vänta dig mycket buller, glädje och fyrverkerier. Och massor med maträtter från trakterna omkring.

ÄNDRA DIN TIDSUPPFATTNING OCH KOM I KONTAKT MED DIG SJÄLV GENOM ANNORLUNDA VANDRINGAR

Lugn och ro i vackra marina och rurala landskap kan ändra din tidsuppfattning och få dig att slappna av och lämna stressen åt sidan. Vi föreslår tre speciella rutter. En för var sin ö: Mallorca, Ibiza och Formentera. På Mallis är idén att vandra mellan olika gamla byar med kullerstensgator och med kloster och kyrkor med flera seklers historia. Börja i Chopins Valldemossa och vandra mot Escorca norr om Soller på Tramuntana-bergen.

På Ibiza föreslår vi en resa mellan öns många vita kyrkor. Många av de finns ute på landet och är byggda i den vackra lokala stilen som ofta förknyppas med just Ibiza. Besök en av de äldsta, Sant Antoni, och också Santa Eulària och Es Cubells, båda med utsikt över havet.. Ibiza är UNESCO-skyddad världsarv för sitt biologisk mångfald och sin kultur.

Vårt tredje förslag är en rundtur kring fyrtornen på Formentera. Ta det lugnt i denna mysiga lugna ö och spatsera långsamt och avslappnat. Ta flera dagar på dig så att du kan se solnedgången från olika håll. Den mest kända av fyrarna är Faro de La Mola, belägen på en 120 meter hög klippa. Från Faro de La Savina och Faro de Cap de Barbaria kan man också se mycket vackra vyer.

• Semester

• spanien