Delårsrapport Sparbanken Syd

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2013 10:02 CEST

Sparbanken Syd uppvisar efter första halvåret en stark finansiell stabilitet med ett eget kapital på 1 162 Mkr (1 117 Mkr per 2012-12-31) och en kapitaltäckningskvot på 1,99 (1,64 per 2012-12-31).

Banken har efter första halvåret 2013 en bibehållen affärsvolym (24 Mdr), och ett resultat efter skatt som uppgår till 99 Mkr (45Mkr), vilket till delar förklaras av avyttring av Swedbankaktier.

”Vårt fokus ligger på finansiell stabilitet och lönsamhet” säger bankens VD Susanne Kallur. ”Det ger oss möjlighet att även fortsatt leva upp till vår ambition att vara en trygg bankpartner som genom enkelhet och kompetens bidrar till utveckling för våra kunder och tillväxt i regionen.”

För ytterligare information vänligen kontakta:
Susanne Kallur, VD Sparbanken Syd, telefon 070-305 19 09
Jenny Reiman Ehle, Kommunikationschef Sparbanken Syd, telefon 0702-31 14 30

Sparbanken Syd är en av landets äldsta sparbanker och grundades 1827. Affärsvolymen är idag drygt 24 miljarder. Vi erbjuder våra kunder på såväl privat- som företagssidan ett brett spektra av finansiella tjänster, välutbildade och engagerade rådgivare. Vi har ca 160 medarbetare vid sex kontor i södra Skåne, samt Telefonbank, Internet- och Mobilbank. Sparbanken Syd är en helt fristående sparbank, och har inga aktieägare. Istället återinvesterar vi via våra två stiftelser en del av vår vinst i vårt verksamhetsområde.

Kommunikationschef Jenny Reiman-Ehle, telefon: 0702-31 14 30, e-post: jenny.reiman-ehle@sparbankensyd.se

Kommentarer (0)