Öyvind Thomassen ny vd för Sparbanken Syd

Öyvind Thomassen har utsetts till ny vd för Sparbanken Syd. Öyvind har gedigen erfarenhet från finansbranschen och har haft vd roller i både BlueStep Bank och Skandiabanken, som han även lanserade i Norge samt ett antal olika roller inom Vesta Insurance Group. Han kommer närmast från ett interimuppdrag som Finanskonsult. Öyvind är civilekonom, född i Norge och har varit verksam i svenskt näringsliv sedan 2010.

”Vi är oerhört glada över att Öyvind tackat ja till att bli bankens nya VD. Öyvinds ledarskap och kompetens kommer bidra till att banken kan fortsätta sin tillväxt och utveckling i enlighet med styrelsens ambitioner. Styrelsen är övertygad om att Öyvind är helt rätt person för att vidareutveckla det som avgående vd Susanne Kallur byggt upp under de senaste åren. Vi önskar Öyvind varmt välkommen till Sparbanken Syd och ser med stor optimism framåt!” säger Hans Boberg, Styrelseordförande Sparbanken Syd.

Närmast i fokus för den nya vd:n är att fortsatt säkerställa att hemtagningen av Sparbanken Syds bolån från SBAB sker under ordnade former.

”Sparbanken Syd har en unik position som helt självständig sparbank i Sverige och det finns goda tillväxtmöjligheter inom både det analoga och det digitala erbjudandet framöver. Jag ser mycket fram emot att vara en del av detta.” säger Öyvind Thomassen, tillträdande vd Sparbanken Syd.

Öyvind tillträder rollen som vd under september månad 2019.

Vid frågor eller mer information, vänligen kontakta:
Hans Boberg, Styrelseordförande

Emma Lefdal, Kommunikationschef
Tel: 0411-82 21 35, emma.lefdal@sparbankensyd.se

Denna information är sådan information som Sparbanken Syd är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 1 juli 2019, klockan 08.30.

Sparbanken Syd är landets äldsta och Sveriges enda självständiga sparbank. Istället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vårt syfte är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Vi gör det genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på nio fysiska kontor och ett digitalt kontor. År 2018 var vår affärsvolym på drygt 35 miljarder SEK