Carolina Södersten på väg att dela ut sin del av Kundmiljonen till Vistträsk byaförening.

Carolina ger sin del av Kundmiljonen till Vistträsk byaförening

Med Kundmiljonen vill vi ge våra kunder möjlighet att vara delaktiga och påverka vårt arbete med att göra våra orter och samhällen bra att bo, verka och leva i.

Vistträsk byaförening som genom sina aktiviteter i byn bidrar till en levande landsbygd, är ett bra exempel på detta. Nu är det din tur Carolina!

Carolinas motivering

Jag vill gärna skänka en del av kundmiljonen till Vistträsk byaförening. Denna levande och engagerade byaförening bidrar till att skapa en bra framtidstro i byn och gör byn attraktiv att bo i. Föreningen är väldigt driftig och bra på att anordna olika aktiviteter för byborna, vilket gör att det blir en väldigt bra sammanhållning i byn över åldrarna. Här träffas gubbarna för att fika på morgnarna, går på gubbdagis på lördagar och på tisdagar samlas kvinnorna till stick- och virkcafé. En gång i månaden serveras det palt till middag som lockar familjerna runt om i byn. Det anordnas adventsmarknad innan jul, nationalfirande, loppis och - den största händelsen under sommaren - Vistträskdagen. Jag vill att pengarna går till denna driftiga byaförening så att de kan utveckla verksamheten ännu mer, utföra ännu fler aktiviteter under året och ytterligare bidra till att skapa en ännu bättre framtidstro i byn Vistträsk.

Om Vistträsk byaförening

Vistträsk är en tätort i Älvsbyns kommun, vid riksväg 94, 19 km väster om Älvsbyn och 18 km söder om Vidsel. Enligt byaföreningens hemsida har byn 552 invånare och 62 verksamma företag.

På föreningens hemsida går det att läsa om alla aktiviteter som anordnas i byaföreningen, och det är precis som Carolina skriver en hel del. Förutom redan nämnda aktiviteter anornar föreningen IKEA-resor, delar ut "mini-Hellyhansens" till alla nyfödda, delar ut "Mysigare by-priset" till den som bidragit till att skapa trivsel i byn och olika motionsaktiviteter. Som medlem i Vistträsk byaförening kan man bl.a fiska gratis i Norra och Södra Vistträsket, hyra kanoter till reducerat pris och förstås vara med och påverka byns framtid. Som medlem är du även gemensam ägare av föreningens tillgångar, t.ex. lokalerna i "gamla Mejeriet" som underhålls och utvecklas av föreningen till förmån för föreningens medlemmar och byns invånare. Nu får föreningen ytterligare 25 000 kr till sin fina verksamhet, tack vare Carolina!

Stort GRATTIS till Carolina och Vistträsk byaförening!

Se filmen från utdelningen: