75 000 kr till föreningslivet i Piteå

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 14:21 CEST

Den 5 juni samlades representanter från organisationer och föreningar för att ta emot 75 000 kronor från FramtidsBanken i Sparbanken Nord.

-  Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten sätter banken av till sånt som är bra för Piteå, säger Thomas Nordberg, kontorschef i Piteå. Vi tycker det är viktigt att uppmärksamma föreningar och eldsjälar som gör så mycket gott i Piteå för barn och ungdomar och för kultur- och idrottslivet.

Thomas Nordberg, kontorschef, och Kerstin Pettersson, bitr kontorschef delade ut pengarna till:

• 20.000 kr till Piteå Elev Film Festival (PEFF) för att skapa en arena och mötesplats för elevproducerad film och för samtal kring film- och medieområdets tillväxtpotential.
  • 10.000 kr till Up Sweden Music Community för ”I love Norrland”, ett koncept för att synliggöra unga kreativa människor. Under PDOL kommer Rådhustorget att erbjuda plats för den kreativa näringen.
  • 10.000 kr till föreningen Karlberg för att utveckla och bevara Karlberg som ett kulturhistoriskt minnesmärke och göra området tillgängligt för många aktiviteter.
  • 5.000 kr till Piteå församling för flyktingverksamhet med bl a läxläsning av ett 30-tal volontärer. Integrationsträff hösten 2013.
  • 5.000 kr till Hörselskadades förening till 60-års jubileum som firas med show och underhållning.
  • 5.000 kr till Rosviks Byautvecklingsförening för Rosviksdagen som är ett årligt återkommande arrangemang.
  • 5.000 kr till Lillpite IF för inköp av minigolfbana till idrottsanläggningen i Lillpite.
  • 5.000 kr till Långträsk Byaförening för Långträskdagen med sommaraktiviteter i parken.
  • 4.000 kr till Piteå Discgolfklubb för utbyggnad av frisbeegolfbana.
  • 3.000 kr till Allergiföreningen i Piteå för aktiviteter och utbildning under barnallergiåret som startar hösten 2013.
  • 3.000 kr till Piteå Sportfiskeklubb för utveckling av idrottskategori flugkastning som inkluderar flera olika grenar.

Thomas Nordberg, kontorschef Piteå, 0911-23 13 34, 070-621 71 51

Christina Sandsten, marknadschef, 0911-23 13 18, 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 36 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 14 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.