Högsta husköpkraften i Piteå

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2012 10:00 CEST

Rapport från Swedbank Boindex kvartal 1  2012

Piteå har landets högsta husköpkraft. Det betyder att hushållen i Piteå har fått ännu bättre råd med sina husköp och sitt boende. Det visar den senaste Boindexrapporten från Swedbank.

Medianpriset för ett småhus i Piteå föll till 720 000 kr, den månatliga räntekostnaden sjönk till 2 717 kronor och den årliga medianinkomsten ökade till 600 100 under första kvartalet 2012. Enligt Boindex beräkningar krävs en inkomst på minst 217 345 kr för att ha råd med sitt hus i Piteå att jämföra med Stockholm där det krävs en inkomst på 996 163 kr.

- Lägre huspriser, högre inkomster och lägre räntor bidrar till mycket goda marginaler för Piteåborna när de köper hus,  säger Christina Sandsten, marknadschef i Sparbanken Nord.  I Piteå ökade Boindex till 276,1 för första kvartalet 2012, jämfört med 242,3  fjärde kvartalet 2011.

Boindex är 100 när hushållen använder 15 % av förvärvsinkomsten före skatt till bolånekostnader.
När Boindex överstiger 100 har hushållen råd med sitt boende enligt den fastställda normen. Ju högre siffra, desto bättre.

För riket som helhet sjönk Boindex till 116,3 från 121,0. Husköpkraften i riket dämpas av högre småhuspriser och försvagningen kunde inte dämpas med högre förvärvsinkomster och lägre bolåneräntor.  Medianpriset för småhus i riket steg till 1, 775 miljoner kronor – en uppgång med 125 000 kronor.  Den sammanvägda bolåneräntan sjönk till 3,9 % från 4,1 % kvartalet innan.  Den årliga förvärvsinkomsten för ett hushåll där minst en arbetar ökade till 623 000 kronor före skatt.

Andra kommuner som har hög husköpkraft är Örnsköldsvik, Hässleholm, Hudiksvall, Mariestad och Skellefteå. Lägst husköpkraft har Båstad, Stockholm och Helsingborg.

Christina Sandsten, marknadschef Sparbanken Nord, 070-631 85 62

Cecilia Hermansson, chefekonom, Swedbank, 08-58597720

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 34 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.