Jämställdhetsprojekt och drogfri festival i Älvsbyn fick 20.000 kr avSparbanken Nord

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 16:17 CEST

Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten sätter banken av till FramtidsBanken för projekt och verksamheter som är bra för Älvsbyn. Tisdagen den 4 juni samlades representanter från Älvsby IF Fotboll och tre sjuttonåriga festivaltjejer på sparbankskontoret i Älvsbyn för att ta emot 20 000 kronor för sina goda projekt.

Fotbollsföreningen fick 10 000 kronor för ett jämställdhetsprojekt med syfte att minska klyftan mellan flicka och pojke, dam- och herrfotboll och för att välkomna alla oavsett nationalitet.

-  Vi vill stödja goda projekt som arbetar för jämlikhet mellan könen och för en ökad integration i samhället, säger Anette Grundström, kontorschef.

De tre tjejerna fick 10 000 kronor för en två dagars drogfri festival i Lomtjärnsparken, Älvsbyn 5-6 juli i år.

-  Ett härligt initiativ av ungdomarna som värmer i hjärtat, säger Anette Grundström.

Anette Grundström, kontorschef Älvsbyn, 070-524 27 10

Christina Sandsten, marknadschef, 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 36 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 14 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.