Jan Jonsson blir ny ordförande i Sparbanken Nord

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2016 15:26 CEST

I samband med Sparbanken Nords årsstämma valdes vice ordförande Jan Jonsson till ny ordförande i bankens styrelse.Gusten Granström lämnar sitt uppdrag som ordförande efter 12 år.

– Jan har lång erfarenhet från både privata näringslivet och offentlig verksamhet. Han kan kombinera ett bra affärsmannaskap med ett stort samhällsengagemang vilket utgör grunden för Sparbanken Nords affärsmodell. Därför känns det tryggt att överlämna klubban till Jan, säger Gusten Granström.

Bankens regelverk innebär att man inte kan inneha ett förtroendeuppdrag under längre tid än 12 år.
– Jag tycker att denna begränsning är bra i en tid då stora förändringar sker i en rasande fart i samhället, det ställer nya krav på ledningen i företagen, säger Granström.

”Stolt över utvecklingen”

– Jag har haft förmånen att få medverka till en fantastisk resa som Sparbanken Nord gjort under dessa år. Vi har i princip fördubblat alla volymmått med bland annat en affärsvolym på idag drygt 40 miljarder kronor. Vi har gått från att vara en lokal bank till att vara regionens egen bank med kontor i 10 av länets 14 kommuner.Med detta är Sparbanken Nord Sveriges tredje största Sparbank. Vi är nog också den Sparbank i landet som ger tillbaks mest pengar, ca 20 miljoner årligen, till den region som vi verkar i. Något som jag är utomordentligt stolt över, säger Gusten Granström, avgående ordförande i Sparbanken Nord.

– Det känns oerhört spännande att få ta över ett av de finaste uppdagen man kan få. Sparbanken Nord är en enormt viktig aktör för utvecklingen av hela Norrbotten och det vill vi fortsätta att vara, säger Jan Jonsson, tillträdande ordförande i Sparbanken Nord.

Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord, telefon 070-397 7009
Kjell-Åke Nilsson, vice vd Sparbanken Nord, telefon 070-576 0229

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 40 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.