Jokkmokkföretaget Kåbdalis Skidliftar uppmärksammas i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 15:53 CEST

På onsdag under Almedalsveckan i Visby lanseras magasinet ”Sverigeresan” där elva av landets vassaste entreprenörer porträtteras. Ett kapitel handlar om familjen Gunnarstedt och historien bakom Kåbdalis Skidliftar.

– Jag har haft tur att vara verksam i en bransch där det har satsats, säger Johan Gunnarstedt i magasinet.

Det är journalisten Karolina Eriksson som har åkt land och rike kring och träffat några av Sveriges mest spännande företag och människorna bakom dem. Resultatet blev magasinet ”Sverigeresan” som ges ut av Sparbankernas Riksförbund och på onsdag lanseras i Almedalen.

– Med magasinet vill vi lyfta fram de goda exemplen och inspirera människor kring företagande. Frågan ligger oss varmt om hjärtat då syftet med Sparbanken är att fungera som en utvecklingsmotor; att skapa nytta för den lokala orten och bidra till Jokkmokks utveckling, säger Anna Karlsson, kontorschef på Sparbanken Nord i Jokkmokk.

I fallet med Kåbdalis började det med att Johan Gunnarstedts föräldrar 1966 fick ”en släng av vansinne” och byggde sin egen lift. Då bodde det cirka 150 personer i byn. I år omsätter skidanläggningen 19 miljoner kronor och lockar landslag och vanliga skidentusiaster med välpistade backar från oktober till maj.

Men vägen har inte varit spikrak för familjeföretaget. Bråk med Skogsstyrelsen och milda vintrar har hindrat tillväxten. Det positiva är samarbetet med kommunen och banken samt de förbättringar som politikerna gjort för företagande. I kapitlet ”Jakten på vit oktober” i magasinet utvecklar Johan Gunnarstedt sin syn kring detta.

– Det är lätt att mena att det inte blivit bättre, men i den nisch jag är verksam i har det blivit mycket, mycket bättre. Arbetsgivaravgiften för ungdomar till exempel – jag har ju jättemånga ungdomar anställda här i säsongsverksamheten. Sänkningen av restaurang- och liftmomsen är också viktig, säger Johan Gunnarstedt.

Magasinet ”Sverigeresan” är tryckt i en första upplaga om 25 000 exemplar.

Johan Gunnarstedt, Kåbdalis Skidliftar, 070-524 92 44

Anna Karlsson, kontorschef, Sparbanken Nord, 070-365 18 18

Christina Sandsten, marknadschef, Sparbanken Nord, 070-631 85 62,

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 34 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.