Kunderna ger höga betyg till Sparbanken Nord

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 13:15 CEST

I årets mätning av Svenskt Kvalitetsindex får Sparbanken Nord mycket bra betyg av kunderna och banken står sig väl jämfört med storbankerna som har fått markant lägre betyg än tidigare år.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har intervjuat 13 000 bankkunder i Sverige. Där mäts kundnöjdhet, vilket innefattar bland annat bankens service, kvalitet och tekniska standard, om banken ger valuta för pengarna, håller sina löften och bankens allmänna image.

I topp hos företagskunderna i länet

Företagskunderna ger Sparbanken Nord högsta betyg och toppar därmed alla närliggande banker i Norrbotten. I årets mätning redovisas indextalet 75,5 att jämföras med branschgenomsnittet på 69,6.

Även privatkunderna ger Sparbanken Nord ett mycket högt betyg. Index ligger på 76,8 att jämföra med branschgenomsnittets 69,7.

– Vi är mycket stolta över det fina resultatet, säger Erik Hägglöv, vd på Sparbanken Nord. Nu gäller det att fortsätta jobba med förbättringar för att leva upp till kundernas förtroende och helst överträffa deras förväntningar.

Annorlunda bank attraherar

Undersökningen visar att kunderna gillar en lokal bank som investerar och engagerar sig i samhälls- och näringsutvecklingen. Och där pengarna från verksamheten stannar kvar.

– Vårt annorlunda sätt att bedriva bank attraherar våra kunder, säger Erik Hägglöv. Vi skall vara den bank där relationerna till det lokala och regionala samhället, företagen och privatpersonerna står i fokus.

För Sparbanken Nord är det en livsnerv att aktivt bejaka de orter där vi finns och genom hög finansiell kompetens, god service, närhet till kunden skapa förutsättningar för en långsiktig hållbar ekonomi. Precis som vi gjort under bankens 160-åriga historia.

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 34 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 15 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.