Nytt forum för Norrbottens e-handlare

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2017 12:50 CEST

Nu ska e-handlare i Norrbotten få utbyta erfarenheter, samverka och även inspirera nya generationer att driva e-handel i Norrbotten. Norrbottens e-handelsforum är en helt ny satsning för dem som arbetar med e-handel i länet.

Trots att norrbottningarna är bäst i landet på att handla över nätet, visar statistik att Norrbotten ligger i botten när det gäller antal unga entreprenörer som startar e-handelsföretag.

-Norrbotten har lika bra förutsättningar som övriga världen, om inte bättre, säger Thomas Nordberg, kontorschef på Sparbanken Nord i Piteå, som är en av initiativtagarna till det nya forumet. Många företagare i regionen har dessutom möjlighet att kombinera e-handel med fysisk butik, vilket också gynnar den lokala handeln.

Experthjälp på plats

Den 21 september hålls forumet och deltagarna får en chans att utbyta erfarenheter och ställa frågor till experter inom e-handel, digital marknadsföring och SEO. I experthörnan finns bland annat Johanna Ögren, marknadsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board och Bernt Johansson, grundare av företaget Firstly som är ledande inom SEO i Sverige.

En som välkomnar forumet är Ulf Byström, VD och delägare av klädmärket Gneis:

-Jag är mycket intresserad av e-handel och hoppas att vi aktörer kan samverka på ett kraftfullt sätt för framtida utveckling här uppe i norr. Kunskap finns, men den behöver spridas till fler.

Perfekt framtidsprojekt

-Det här är ett projekt som passar perfekt in i Sparbanken Nords och Framtidsbankens engagemang för regionens framtid. Därför investerar vi gärna i ett utvecklingsprojekt som Norrbottens e-handelsforum. Vi hoppas att det blir succé och något som kan fortsätta under kommande år, säger Thomas Nordberg.

För vidare information kontakta:

Thomas Nordberg
thomas.nordberg@sparbankennord.se
0911-231334

Sparbanken Nord är regionens egen bank. Verksamheten startade 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker, med kontor i tio kommuner i Norrbotten och ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster. Alla beslut tas på bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 47 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.