Piteå har högsta husköpkraften i Sverige.

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2013 13:32 CET

Rapport från Swedbank Boindex kvartal 3 2013

Piteå har landets högsta husköpkraft. Det betyder att hushållen i Piteå har goda marginaler när de köper hus.  Det visar den senaste Boindexrapporten från Swedbank.

Medianpriset för ett småhus i Piteå sjönk till 870 000 kronor, den månatliga räntekostnaden sjönk till
2 878 kronor och den årliga medianinkomsten ökade till 649 582 kronor under tredje kvartalet 2013. Enligt Boindex beräkningar krävs en inkomst på minst 230 269 kronor för att ha råd med sitt hus i Piteå att jämföra med Stockholm där det krävs en inkomst på 939 547 kronor. I Piteå steg Boindex från 256,5 till 282,1 för tredje kvartalet 2013.

Boindex är 100 när hushållen använder 15 % av förvärvsinkomsten före skatt till bolånekostnader. När Boindex överstiger 100 har hushållen råd med sitt boende enligt den fastställda normen. Ju högre siffra, desto bättre.

- Tack vare sjunkande huspriser och räntekostnader samt högre inkomster har Piteborna fått ännu bättre marginaler när de köper hus, säger Christina Sandsten, marknadschef i Sparbanken Nord.

För riket som helhet steg Boindex till 142,5 från 139,4. Medianpriset för småhus i riket sjönk till 1,78 miljoner kronor – en nedgång med 25 000 kronor från andra kvartalet.  Den sammanvägda bolåneräntan steg till 2,85 % från 2,83 %.  Den årliga förvärvsinkomsten före skatt för ett hushåll bestående av två vuxna där minst en arbetar steg till 669 000 kronor jämfört med 663 000 kronor kvartalet innan.

Andra kommuner som har hög husköpkraft är Örnsköldsvik,  Karlskoga och Skellefteå.  Lägst husköpkraft har Stockholmsregionen, Göteborgsregionen och Uppsala.

Christina Sandsten, marknadschef Sparbanken Nord, 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 38 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 14 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.