Skolan viktigast för Norrbottens sparbankskunder

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2010 09:30 CEST

Skolan hamnar i topp när kunderna i Sparbanken Nord får bestämma inom vilket område bankens överskott ska investeras. På andra plats kommer satsningar på idrotten. Det visar en ny undersökning som Sparbankernas Riksförbund presenterar i samband med de svenska sparbankernas 190-årsjubileum i dag.

Varje år investerar landets sparbanker en del av sina överskott i olika lokala samhällsprojekt. Gemensamt för projekten är att de ska bidra till samhällsnytta på orten där bankens kunder lever och verkar.

– Undersökningen visar att sparbankernas kunder är väldigt eniga om att överskottet ska gå till ungdomarna. Det är glädjande eftersom det stämmer väl överens med sparbankernas mål om att skapa samhällsnytta, säger Christina Sandsten, marknadschef i Sparbanken Nord.

Den 28 oktober 1820 öppnades Göteborgs Sparbank – den första banken för allmänheten i Sverige. Sparbanken Nord grundades i Piteå drygt 30 år senare. Grundidén bakom sparbankerna är densamma i dag som då: bankens vinst går inte till några aktieägare, utan används för att bidra till samhällets utveckling.

– Sparbankernas grundtanke om att bidra till lokalsamhällets utveckling är lika aktuell i dag som för 190 år sedan. Vi delar våra kunders vardag och vill skapa långsiktig nytta där vi verkar, säger Christina Sandsten.

I dag finns det drygt 60 självständiga sparbanker runt om i landet. Tillsammans har sparbankerna över 260 lokala bankkontor och två miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna är den femte största bankaktören på den svenska marknaden.

Christina Sandsten, marknadschef, 070-631 85 62

Fakta Sparbanken Nord

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 32 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare.  En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken.