Sparbanken Nord delade ut 260 000 kronor

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2011 16:05 CET

På Sparbanksdagen 24 november kom tomten till fler av våra kontor runt om i Norrbotten. Banken delade ut 260 000 kronor till organisationer och föreningar som gör bra saker för regionen.

-       Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen, säger Christina Sandsten, marknadschef.

Arjeplog delade ut 15 000 kr

15 000 kr

Arjeplogs församling

För Filmfestivalen. Det är en lokal filmfestival i februari som lockar inte bara arjeplogare utan även folk från när och fjärran. Det sätter Arjeplog på kartan i kulturvärlden – och det är många skådespelare som kommer hit.

Arvidsjaur delade ut 10 000 kronor

10 000 kr och en skolsparlåda

Arvidsjaurs Hembygdsförening

För ett fantastiskt arbete för att behålla våra traditioner och mötesplatser i form av bla midsommarfirande och valborgsmässoafton som funnits i Arvidsjaur sedan urminnes tider. Dom har under 2011 utvecklat verk-samheten och i dag bedrivs åtskilliga projekt för att mötesplatsen på vår prästgård skall få leva vidare och värva nya medlemmar till hembygdsgården. Förutom att det bedrivs Cafe och diverse tillställningar finns det även ett museum för att bevara ett stycke historik från Arvidsjaur

Kiruna delade ut 60 000 kronor

Hjärt- och Lungsjukas förening

För rehabilitering genom hjärt- och lunggymnastik, varmvattengymnastik. Syftet är att förbättra mental hälsa och livskvalitet.

Sånggruppen Pensionärerna

För framträdanden på äldreboenden, sjukhem m fl med körsång och dragspel i Kiruna kommun.

20 000 kr

Föreningen MOKK

Längs Lainioälven för attraktiva arrangemang som lockar den yngre befolkningen. Ett större kulturutbud i form av konstutställning, kulturfest, mat och dans.

30 000 kr

Kiruna Lappland ekonomisk förening

För Kirunafestivalen, att möjliggöra en arena som riktar sig till barn och ungdomar. Ett område med attraktioner, aktiviteter, caféverksamhet samt klubbscen för uppträdanden.

Pajala delade ut 45 000 kronor

35 000 kr

Sattajärvi idrottsförening

För utveckling av slalomåkandet och utbildning av skidinstruktörer samt för utbildning av ett 100-tal slalomåkande ungdomar. Sattajärvi IF är en mycket aktiv förening som under det senaste året med ideella medel, samt stöd från olika håll, lyckats bygga en hel slalomanläggning, med backe, liftanläggning och skidstuga. Sammantaget är det en investering på över 5 miljoner kronor, vilket är mycket stort i en by med ca 350 invånare. Vi från banken är mycket imponerade över deras arbete och är stolta över att kunna vara med och stötta dem.

Korpilombolo kulturförening

Till två seminarier under ”Night festival” som går av stapeln för sjunde gången 1-13 december i år.

Korpilombolo kulturförening är ett föredöme genom att år efter år kunna arrangera denna festival, mitt i vintern. Kvaliteten på arrangemangen håller mycket hög klass, vilket gör denna festival till något unikt.

Vi från banken gratulerar dem till ett mycket bra utfört arbete.

Överkalix delade ut 40 000 kronor

30 000 kr

Överkalix Kyrkokör

Till deras 90-års jubileum för inhyrda solister, sångare till kören samt musiker.

Studiefrämjandet

Till ett projekt för barn och ungdomar att träna och jobba med hundar.

Studieförbundet Vuxenskolan

För ett projekt ”Fotostudie Överkalix” för att bl a framställa ett bildspel till äldreomsorgen.

Övertorneå delade ut 35 000 kronor

15 000 kr

Ateljé Nynna/Anna-Charlotta Listerman

En förebild för andra att lyfta sin hobby till en ny dimension, att kunna jonglera familj, yrke, sitt konstnärskap med eget företagande.

.

FRAG/Frippes Gaming

Eventföretag för de yngre i och utanför kommunen för evenemanget LAN som lockar hundratalet ungdomar från länet att mötas i Övertorneå.

Rickard Nilsson

Årets UF-lärare på Gränsälvsgymnasiet för sitt enorma engagemang med och för ungdomarna på skolan. En eldsjäl och inspirationskälla utöver det vanliga.

Gränsälvsgymnasiet

Till arrangemanget regional UF-mässa i Övertorneå mars 2012. Årets UF-kommun tar ytterligare ett kliv framåt.

Jokkmokk delade ut 55 000 kronor

20 000 kr

Barn och ungdomar åk 6-9 i Jokkmokks kommun

Det råder ingen tvekan om att barn och ungdomar är vår framtid och vi är många som är beroende av att de gör kloka val vad gäller studier och arbete längre fram. Den verksamhet som bedrivs inom grundskolan syftar till att vara gymnasieförbered-ande på bred front, men att som ung hitta rätt kan vara en utmaning. Att investera i våra ungdomar är en självklarhet och därför överlämnar Sparbanken Nord en gåva till högstadieskolorna i Jokkmokks kommun som ett bidrag till att kunna genomföra något lite extra i syfte att inspirera och motivera elever inför val till fortsatta studier.

Tom och Disa Rutschman

Att som ung få möjlighet att resa ut i världen och vidga sina vyer innebär ofta nya intryck och erfarenheter som bidrar till att forma en människa. Den tid, det arbete och det engagemang som Tom och Disa, vid sidan av ordinarie skolverksamhet, lagt ner för att möjliggöra detta för våra ungdomar under många år kan inte räknas i timmar. Betydelsen av deras arbete kan heller inte värdesättas i pengar. Sparbanken Nord vill med vårt Eldsjälsstipendium både tacka Tom och Disa för deras slit under alla år och samtidigt inspirera och motivera till att hålla lågan brinnande så länge de orkar.

25 000 kr

Årets initiativ

Årets initiativ 2011 går till en satsning som kommer att stärka föreningslivet i Jokkmokks kommun. Genom ökad samverkan tas såväl mänskliga som materiella resurser tillvara och föreningslivet får mer tid och energi över för att utveckla sina verksamheter. FöreningsAlliansen i Jokkmokk kommer att bli en vitamininjektion som får föreningslivet att blomstra. Stipendiet är vårt bidrag för att skapa trivsel i FöreningsAlliansens framtida lokaler.

Christina Sandsten, marknadschef,  0911-23 13 18, 070-631 85 62

Fakta Sparbanken Nord

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 33 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare.  En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken. Sparbanken Nord är miljöcertifierad.