Sparbanken Nord firar 160 år

I samband med firandet av 160 lyckosamma år som lokal- och regional bank arrangerade banken ett seminarium torsdagen den 29 mars med temat ”Attraktiv region” på Pite Havsbad. Gästföreläsare var bland annat Magnus Alvesson, prognoschef, Swedbank och Stellan Lundström, professor, KTH.

Magnus Alvesson, prognoschef, Swedbank menade att såväl bortaplan som hemmaplan styr Norrbottens framtid. Stellan Lundström, professor, KTH fyllde på med bostadssektorns utmaningar. Därefter samtalade våra gästföreläsare om bostadsförsörjningen I Norrbotten, tillsammans med Stefan Lindbäck, vd, Lindbäcks Bygg AB, Kurt Wennberg, kommunstyrelsens ordförande, Pajala samt landshövding P O Eriksson.

Dagen avslutades med offentliggörande av några av våra satsningar från FramtidsBanken med fokus på företagsamhet, mångfald och ungdomars framtid.

Framtidspriset 2012 på 25 000 kronor går till familjen Gunnarstedt i Kåbdalis. Med ett entreprenörskap utöver det vanliga har familjen byggt upp en verksamhet med internationell lyskraft som inte bara ökat attraktiviteten i vår region utan också bidragit till att skapa många helt avgörande arbetstillfällen för att kunna vända en negativ trend i helt samhälle till dess motsats.

Ung Företagsamhet i Norrbotten får en miljon kronor under en tre års period för att få fram fler unga företagare, en viktig framtidsfråga för länet.

Vi går in som medfinansiär till en doktorandtjänst vid Musikhögskolan, LTU och avsätter en miljon kronor under fyra år för detta ändamål.

Visionsarbetet i Kiruna är under uppbyggnad, där medverkar Sparbanken Nord och sätter av 500 000 kronor för detta spännande och viktiga framtidsarbete.

Projektet Tur och Retur har fokus på mångfald och identitet och riktar sig till unga i åldern 12 till 16 år. Värdegrunden för detta viktiga långsiktiga arbete kan sammanfattas med
Det du gör och säger gör skillnad. Ingela Lekfalk, verksamhetsledare, Norrbottens Läns Landsting, tog emot en värdecheck på 500 000 kronor.

Kjell-Åke Nilsson, FramtidsBanken, Sparbanken Nord, tel 070-576 02 29

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 50 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.http://www.sparbankennord.se/