Sparbanken Nord i Gällivare delade ut 120 000 kronor

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2011 12:03 CET

Det går bra för Sparbanken Nord. När det går bra för oss vill vi att det ska gå bra för de människor och företag som bor och verkar här i Gällivare och Malmberget.

-       Varje år sätter vi av en del av vår vinst till sådant som gör att regionen växer och blir bättre. Vi kallar det för FramtidsBanken, sägerChristina Sandsten, marknadschef Sparbanken Nord.

Den 21 december samlades representanter från organisationer och föreningar för att ta emot 120 000 kronor från Sparbanken Nord i Gällivare och Malmberget.

-       I årets utdelning vill vi uppmuntra och stötta eldsjälar som arbetar för att hjälpa människor i svåra situationer och för olika goda projekt inom  kultur,  ungdomsverksamhet och idrott,  säger Hans Heikki, kontorschef i Gällivare, som delade ut pengarna till:

• 20 000 kr till GSK Friidrott som engagerar och fostrar ett stort antal unga flickor i sin verksamhet.

• 20 000 kr till MAIF Inkluderad Fotboll som ger unga funktionshindrade möjligheter till blandade aktiviteter och ansvarstagande i grupp och enskilt.

• 30 000 kr till Kvinnojouren för deras stödjande och hjälpande hand för utsatta kvinnor och barn.

• 10 000 till Malmbergsteatern för deras förmåga att över generationsgränserna skapa och spela revy till Gällivarebornas förnöjelse.

• 10 000 kr till Studiefrämjandet ”En hund för alla”. Med hund och studiecirkel som redskap skapas ett rikare liv för våra äldre.

• 10 000 kr till Årets eldsjälar Birgit och Lennart Karlsson som outröttligt och osjälviskt hjälper och stöttar människor i svårigheter.

• 20 000 kr till Gällivare Kulturskola, ett treårigt samarbetsavtal som startade 2010.

Hans Heikki,  kontorschef Gällivare, 0970-759 01

Christina Sandsten, marknadschef, 0911-23 13 18

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 33 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare.  En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken. Sparbanken Nord är miljöcertifierad.