Sparbanken Nord i Gällivare delade ut 385 000 kronor

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 16:33 CET

Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen, vi kallar det för FramtidsBanken. Måndagen 16 december delade Sparbanken Nord ut 385 000 kr för goda insatser i Gällivare och Malmberget.

Här är de glada mottagarna

10 000 kr

Årets eldsjäl

Rune och Margareta Hedberg för outtröttligt arbete med samhällsengagemang utöver det vanliga med Internationella kaféet.

15 000 kr

Malmbergets Musikkår

Musik och underhållning som skapar stämning på olika spelplatser och tider så som Nationaldagen.

30 000 kr

Palliativa teamet

För att göra rummets miljö trivsammare och förbättra upplevelsen för den sjuke och dennes närstående.

30 000 kr

(10 000 kr/år i 3 år)

Musikfestivalen 800 m ö h

Musikfestival på toppen av Dundret för alla med lokala artister.

60 000 kr

(20 000 kr/år i 3 år)

Kulturskolan

Skapar möjligheter för ungdomar att prova och utveckla färdigheter inom en mängd kulturområden.

120 000 kr

(40 000 kr/år i 3 år)

Flottkalaset

i Tjautjas

För utveckling och genomförande som ett brett kulturarrangemang i byn vid vägs ände.

120 000 kr

Öppen lek Lapphärberget samt fredag i Nattavaara

Öppen för barn mellan 0 till 5 år. Här träffas mammor och pappor från olika nationaliteter.

För mer information:Hans Heikki, kontorschef, Gällivare, 070-535 76 31
Christina Sandsten, marknadschef, 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 38 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.