Sparbanken Nord i Piteå delade ut 89 000 kronor

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2012 14:41 CET

Torsdagen den 6 december samlades representanter från organisationer och föreningar för att ta emot 89 000 kronor från Sparbanken Nord i Piteå.

-       Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten sätter banken av till sånt som är bra för Piteå, vi kallar det för FramtidsBanken, säger Thomas Nordberg, kontorschef.

Thomas Nordberg, kontorschef, och Kerstin Petterson, biträdande kontorschef, i Piteå delade ut pengarna till:

• Pitebygdens Forskarförening, 20 000 kr, för att kunna förverkliga ett unikt kulturellt och historiskt forskarprojekt över vår stads utveckling – ”Piteborgare”.

• Norrfjärdens Folkets Hus Förening, 20 000 kr, för att arrangera ett drogförebyggande skolavslutningsevenemang för barn och ungdomar i Piteå.

• Bothnialoppet, 15 000 kr, för genomförande av Bothnialoppet på skidor mellan Piteå och Luleå 2013.

• Piteå Museum, 15 000 kr, för produktion av broschyr om kulturmiljön på Furunäset.

• Piteå Sportdykarklubb, 5 000 kr, till arrangemanget Kanalsimmet 2013

• Arnemarks Intresseförening, 5 000 kr, för att starta upp ungdomsaktiviteter i byagården.

• Sällskapet Länkarna, 3 000 kr, till Öppen Jul för 36:e året i rad.

• P-Rex, 3 000 kr, till ett musikprojekt innehållande konserter, utbildning och seminarium

• Pite Älvdals God Man & Förv förening, 3 000 kr, till en medlemsträff och föreläsning.

Deltagarna berättade om sina respektive verksamheter och fick en kort resumé av Sparbanken Nords historia från 1852 till nutid.

Christina Sandsten, marknadschef 0911-23 13 18, 070-631 8562
Thomas Nordberg, kontorschef Piteå0911-23 13 34,070-621 71 51

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 34 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.