Sparbanken Nord i Piteå delade ut 90 000 kronor

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2014 13:55 CEST

Den 4 juni samlades representanter från organisationer och föreningar för att ta emot 90 000 kronor från FramtidsBanken i Sparbanken Nord.

-  Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten sätter banken av till sånt som är bra för Piteå, säger Thomas Nordberg, kontorschef i Piteå. Vi tycker det är viktigt att uppmärksamma föreningar och eldsjälar som gör så mycket gott i Piteå för barn och ungdomar och för kultur- och idrottslivet.

Thomas Nordberg och Kerstin Pettersson, bitr kontorschef, delade ut pengarna till:

• 20 000 kr till Långnäs ideella förening ”barngruppen” för att skapa aktiviteter och arrangemang i Långnäs.
  • 20 000 kr till Norrfjärdens Folketshusförening, för genomförande av drogfri examensfest 11 juni i Norrfjärden.
  • 10 000 kr till Piteå Snöskoterklubb för underhåll och utveckling av ca 450 km vinterleder i Piteå kommun.
  • 10 000 kr till Storfors AIK för genomförande av fotbollsskola 16 – 19 juni.
    Barn och ungdomar mellan 8 och 12 år.
  • 10 000 kr till Lilla Hjärtat i Piteå förgenomförande av en barnkarneval 14 juni
     i centrala Piteå.
  • 5 000 kr till Piteå IF Orientering för att arrangera ett ungdomsläger (10 – 16 år)
    i samverkan med Norrbottens Orienteringsförbund.
  • 5 000 kr till Bowlingklubb 65 Piteå, föreningsstöd till den aktiva och driftiga pensionärsbowlingklubben.
  • 5 000 kr till Demensföreningen Piteå för att vidareutveckla/bevara dialekten Pitemålet i bemötande med våra äldre och demenssjuka.
  • 5 000 kr till Kulturföreningen Ordmån för att profilera och förstärka föreningens grafiska identitet med ökat intresse och fler medlemmar som mål.

Thomas Nordberg, kontorschef Piteå, 0911-23 13 34, 070-621 71 51

Christina Sandsten, marknadschef, 0911-23 13 18, 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 39 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.