Sparbanken Nord lanserar ny internetbank

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 11:07 CET

Den 4 februari lanserar Swedbank och Sparbankerna en ny internetbank i betaversion, utvecklad i nära samarbete med över 40 000 kunder. Betaversionen är anpassad för alla plattformar och är därmed den första svenska internetbank som fungerar lika bra i mobilen och surfplattan som i datorn.

– Med hjälp av ovärderligt engagemang från våra kunder och avancerad teknik skapar vi en modern och användarvänlig internetbank som gör det enklare för våra kunder att uträtta sina bankärenden, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling på Swedbank och Sparbankerna.

Sedan oktober 2015 har Swedbank och Sparbankerna gett kunder möjlighet att anmäla sig som beta-testare av nya internetbanken – ett erbjudande som över 40 000 kunder nappat på. Beta-testarnas engagemang i form av synpunkter och konkreta förslag till förbättringar har haft stor betydelse för den beta-version som nu lanseras brett till samtliga kunder.

– Vi är överväldigade av den enorma responsen och mycket tacksamma för alla som tyckt till eller haft idéer. Det hjälper oss att skapa framtidens digitala bank för våra kunder. Nu ser vi fram emot att gå in i en ny fas med en betydligt större kundbas som kan hjälpa oss att utveckla och förbättra tjänsten ytterligare, säger Lotta Lovén.

En av de största skillnaderna mellan Swedbank och Sparbankerna nuvarande och nya internetbank är att den nya sajten anpassar sig efter olika plattformar, med så kallad responsiv design. Det innebär att kunden får en lika bra användarupplevelse av internetbanken i mobilen och surfplattan som i datorn.

– Att vara en modern digital kundanpassad bank är viktigt för Sparbanken Nord som verkar i en region med stora avstånd. Många kunder har lång väg till sitt bankkontor. Då är det viktigt att vi kan lansera moderna produkter som underlättar i våra kunders vardag. Vi ser en tydligt ökad anslutningsgrad till bankens digitala tjänster vilket är jätteroligt, säger Katarina Perman Ask, digitala tjänster på Sparbanken Nord.

Nya internetbanken beta blir tillgänglig för samtliga privatkunder som loggar in från och med den 4 februari. Den nya internetbanken beta innehåller runt 85 procent av de mest använda tjänsterna och kommer successivt att byggas på med nya funktioner. Kunderna kommer enkelt att kunna röra sig mellan det gamla och nya gränssnittet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katarina Perman Ask, digitala tjänster, Sparbanken Nord, tfn: 0911-23 13 43
Lotta Lovén, chef, Digital utveckling, Swedbank och Sparbankerna, tfn: 0708-155 166

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 40 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.