Sparbanken Nords kulturpris till Arjeplogs Filmfestival

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 13:15 CEST

Mottagare av årets Kulturpriset på 25 000 kronor är Arjeplogs Filmfestival.
Filmfestivalen har ända sedan starten 2005 rönt stor uppmärksamhet och beundran för sitt unika koncept och sitt värdskap.

Varje år lockas fler och fler besökare till det vackra, varma och vänliga Arjeplog där filmvisningar och samtal står i centrum. Samtal som berör och handlar om tro, livsåskådning och filosofi – frågor som väcks när man tar del av de visade filmerna.

Bakom festivalen finns eldsjälar i Arjeplogs församling, biografföreningen och Hornavans skolbiogrupp som alla stolta visar upp Arjeplog och bjuder gästerna på härliga upplevelser i vit snö, under flammande norrsken, genom kulinariska lappländska smaker och andra äventyr som t ex biltestkörning på is och andra upplevelser i snö, mörker och kyla.

Priset delades ut till en av eldsjälarna Niklas Westling på Attjè i Jokkmokk i samband med Sparbanken Nords huvudmannamöte torsdagen 25 oktober.

Om Sparbanken Nords Kulturpris
Kulturpriset utdelas som erkänsla för värdefulla och förtjänstfulla insatser till personer som berikat och stimulerat verksamhet inom kulturella områden. Kulturpristagarna ska ha utfört en för vår region värdefull kulturgärning samt vara bosatt i Norrbotten eller ha annan särskild anknytning till länet.

Tidigare pristagare

2004    Albert Falk, iskonstnär, Gällivare

2005    Ingela Bergman, Silvermuséet, Arjeplog

2006    Ulla och Ronny Eriksson, Krokodil, Piteå

2007    Lars Pirak, konstnär, Jokkmokk

2008    Båtsuoj Skogssamecenter, Arvidsjaur

2009    Sture Berglund, konstnär, Piteå

2010    Agneta Andersson, konstnär, Kiruna

2011    Bengt Pohjanen, författare, Överkalix

Kjell-Åke Nilsson,  070-576 02 29

Christina Sandsten, marknadschef, 070-631 85 62

Niklas Westling, Arjeplogs Filmfestival, 070-291 57 02

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 34 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.