Sparbanken Nord lanserar Kundmiljonen, pengar som ska delas ut till föreningar och organisationer baserat på vad som ligger kunderna varmt om hjärtat.  Anna Boström, marknadschef, hoppas på många förslag.
Sparbanken Nord lanserar Kundmiljonen, pengar som ska delas ut till föreningar och organisationer baserat på vad som ligger kunderna varmt om hjärtat. Anna Boström, marknadschef, hoppas på många förslag.

​Sparbanken Nords kunder får dela ut en miljon

Förra året delade Sparbanken Nords anställda ut totalt 1 miljon kronor i projektet Personalmiljonen. Pengarna gick till olika organisationer och föreningar som låg medarbetarna varmt om hjärtat. Nu har turen kommit till Sparbanken Nords kunder.

- De ska föreslå 40 mottagare som får 25 000 kr var. Vi kallar det Kundmiljonen, säger Anna Boström, marknadschef på Sparbanken Nord.Syftet med projektet är att uppmärksamma och gynna aktörer i regionen som gör gott i samhället för till exempel unga, gamla eller nyanlända.

- Vi vet att 25 000 kronor extra kan betyda mycket för en förening, säger Anna. Kanske kan det vara det som gör det möjligt att genomföra något arrangemang som man drömt om, satsa på utbildning eller ge möjlighet att köpa in något som verkligen behövs. I Norrbotten finns många ideella krafter som lägger ner själ och hjärta i sina verksamheter och vi hoppas att det här tillskottet ska göra att de personligen känner sig uppskattade och belönade för sitt arbete.

Enkelt att nominera

Nomineringsprocessen är enkel – det går att nominera via Sparbanken Nords hemsida eller på något av bankens 11 kontor. En jury bestående av medarbetare på Sparbanken Nord kommer löpande att utse mottagare och dela ut Kundmiljonen.

-Eftersom vi är en sparbank har vi möjlighet att dela ut delar av bankens överskott till sådant som gör regionen bra att leva och verka i, något som förstås också är bra för oss som regional bank i det långa loppet. Vi hoppas på att få in många olika förslag på aktörer som engagerar sig i samhällsutvecklingen och gör Norrbotten till en bättre plats att bo i för alla, avslutar Anna.

Om Kundmiljonen.

Totalt får 40 mottagare 25 000 kronor var, en sammanlagd investering om 1 miljon kronor i regionens utveckling. Den organisation eller förening som nomineras ska vara öppen för alla och ha sin verksamhet inom Sparbanken Nords verksamhetsområde. Den som nominerar ska vara kund i Sparbanken Nord.

Kjell-Åke Nilsson, Sparbanken Nord
kjell-ake.nilsson@sparbankennord.se
Direkt: 0911-23 13 46

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 47 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.