Sparbanken Nords resultat för första halvåret 2010.

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 16:43 CEST

Sparbanken Nords rörelseresultat för perioden januari till juni 2010 har påverkats av det allmänna låga ränteläget samt lågkonjunkturen. En positiv in- och utlåningsutveckling visar att kunderna har fortsatt högt förtroende för banken. Den senaste investeringen av de nya kontoren i Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå har stärkt bankens ställning som regionens egen bank. FramtidsBankens satsningar på regionens utveckling fortsätter.

Viktiga händelser januari – juni 2010

•  Rörelseresultatet minskade med 14 977 tkr till 24 381 tkr.
  • Räntenettot minskade med 9,3 %
  • Provisionsintäkterna ökade med 4,4%
  • Balansomslutningen ökade med 3,8 %
  • Inlåningen ökade med 5,1 % och utlåningen med 1,6 %
  • 17 200 kvalificerade kundmöten
  • 6 miljoner kortköp
  • 1,7 miljoner inloggningar till Internetbanken
  • 100 000 besök varje månad på vår webb
  • 38 000 kunder har vår egen Telefonbank med personlig service
  • Succé för vår egen SPAX Sol, Vind och Vatten
  • Rekrytering av nya medarbetare

Lokalt förankrad med framtidstro

För Sparbanken Nord är det viktigt att leva och verka nära kunderna. Idag finns banken i tio av Norrbottens fjorton kommuner med hög finansiell kompetens och service. Genom Framtidsbankens framåtriktade återbetalningar skapar vi förutsättningar för en bank under utveckling.

- Vi har lokala företrädare från närings- och föreningslivet i Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix, Övertorneå , Piteå, Älvsbyn och Jokkmokk som är med och fattar beslut om FramtidsBankens investeringar. På så sätt kan vi verka som en positiv kraft på den ort där våra kunder bor.

Erik Hägglöv, vd,  070-696 61 10

Christina Sandsten, marknadschef, 070-631 85 62

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 32 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare.  En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken.