Stabil utveckling för Sparbanken Nord

Stabil utveckling för Sparbanken Nord

Sparbanken Nord har under 2011 stärkt sin profil som regionens egen bank i de tio av Norrbottens fjorton kommuner. Under 2011 delade banken ut cirka 4,5 miljoner kronor från FramtidsBanken till lokal och regional utveckling. Och för 2012 föreslås en avsättning till FramtidsBanken på 10 miljoner kronor. Banken fortsätter att utvecklas positivt och redovisar ett stabilt resultat. Banken har god utlåningskapacitet och en betryggande tillgång på kapital.

Viktiga händelser under 2011

• Stark resultatförbättring
  • Inlåningen ökade med 9,3 %
  • Utlåningen ökade med 6,3 %
  • Höga betyg i kundnöjdhet
  • 38 000 kvalificerade kundmöten
  • Bundet kontosparande ökade med 125%
  • Fler affärer inom familjejuridik
  • 13 miljoner kortköp
  • 4 miljoner internetbanksbesök
  • Succé för Mobilbanken och Mobilt BankID
  • Festlig sparbanksdag på alla kontor

Vinsterna stannar kvar och gör nytta i regionen

Bankrörelsens resultat ökade med 56,2,% till 157 257 mkr vilket visar en fortsatt god intjäningsförmåga. Den vinst som skapas i banken används för att möjliggöra utlåning till företag och privatpersoner och för att stärka bankens kapitalbas. Det finns inga aktieägare som kräver vinstutdelning utan det är kunderna som kommer i första ledet i det vi gör. En del av vinsten sätts av till FramtidsBanken för samhällsnyttiga insatser.  Lokala företrädare från närings- och föreningsliv i våra tio kommuner är med och fattar beslut om FramtidsBankens investeringar.

- Det unika med Sparbanken Nord är att vi arbetar långsiktigt och att vinsten stannar kvar i banken samt gör nytta på de orter där våra kunder lever och verkar, säger Erik Hägglöv, vd Sparbanken Nord.

Förutom att vi erbjuder finansiell service och kompetens inom såväl bank som försäkringar engagerar vi oss i vår regions framtid och utveckling. Ung Företagssamhet, programmet KNUFF för unga vuxna, Gröna gårdar, mentorsprogram, forskning inom media, musik och alternativa energikällor är några goda exempel.

För ytterligare information, kontakta:

Erik Hägglöv, vd Sparbanken Nord, tel 070-69 66 110

Christina Sandsten, marknadschef, Sparbanken Nord, tel 070-631 85 62

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 50 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.http://www.sparbankennord.se/