Stabil utveckling för Sparbanken Nord

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2013 12:42 CET

Sparbanken Nord har under 2012 stärkt sin profil som regionens egen bank i de tio av Norrbottens fjorton kommuner. Under 2012 delade banken ut cirka 5,7 miljoner kronor från FramtidsBanken till lokal och regional utveckling. Och för 2013 föreslås en avsättning till FramtidsBanken på 10 miljoner kronor. Banken fortsätter att utvecklas positivt och redovisar ett stabilt resultat. Banken har god utlåningskapacitet och en betryggande tillgång på kapital.

Viktiga händelser under 2012

• Resultatet ökade med 3,4 % till 162 672 tkr
  • Inlåningen ökade med 9,5 % till 13 040 mkr
  • Utlåningen ökade med 3,7 % till 11 793 mkr
  • Den totala affärsvolymen ökade med 4,2 % till 36 122 mkr
  • Stabil räntabilitet och god soliditet
  • Höga betyg i kundnöjdhet
  • 23 300 kvalificerade kundmöten
  • Bundet kontosparande ökade med 30%
  • Fler affärer inom familjejuridik
  • Nya trygga försäkringar
  • 14,5 miljoner kortköp
  • Fortsatt succé för Mobilbanken och Mobilt BankID
  • Banken firade 160 år

Omvärlden påverkar oss

Det år som vi har bakom oss präglades av den oro och osäkerhet som finns i världen idag och som också påverkar oss och våra kunder. Även 2013 kommer med stor sannolikhet att vara tufft och turbulent med många utmaningar.

-  Det känns tryggt att vi kan redovisa ett gott resultat, inte minst i ett läge då vi drabbades av stora kreditförluster, dock är inte alla konstaterade, säger Erik Hägglöv, vd Sparbanken Nord. Vi har vänt på alla tänkbara stenar som annars riskerar att belasta 2013 års resultat.

Vinsterna stannar kvar och gör nytta i regionen

Vi har inga aktieägare som kräver vinstutdelning utan det är kunderna som kommer i första ledet. Den vinst som skapas i banken används för att möjliggöra utlåning till företag och privatpersoner och för att stärka bankens kapitalbas. En del av vinsten sätts av till FramtidsBanken för samhällsnyttiga insatser

-  Det unika med Sparbanken Nord är att vi arbetar långsiktigt och att vinsten stannar kvar i banken samt gör nytta på de orter där våra kunder lever och verkar, säger Erik Hägglöv, vd Sparbanken Nord.

För ytterligare information, kontakta:

Erik Hägglöv, vd Sparbanken Nord, tel 070-69 66 110

Christina Sandsten, marknadschef, Sparbanken Nord, tel 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 36 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 14 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.