Stabilt resultat för Sparbanken Nords första halvår 2014.

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2014 15:10 CEST

Sparbanken Nord redovisar ett rörelseresultat på drygt 133 mkr för perioden januari till juni 2014. En positiv och stabil resultatutveckling som tryggar bankens långsiktiga engagemang och satsningar för regionens utveckling.

Några exempel på vårt engagemang och våra insatser som långsiktigt bidrar till en positiv utveckling av Norrbotten är Ung Företagssamhet, traineeprogram för studenter inom besöksnäringen, unga ledare, ledarskap, mentorskap samt karriär- och nätverksprogram.

-  Tack vare kundernas förtroende kan vi fortsätta att vara en trygg finansiell partner för företag och privatpersoner. Den stabila utvecklingen i banken ger oss också möjligheter att förstärka vårt arbete med viktiga framtidsfrågor för regionen och för människorna som bor och lever här, säger Gunnar Eikeland, vd i Sparbanken Nord.

Sparande i fonder ökar och nysparandet är nu på den högsta nivån sedan millennieskiftet. Den nya typen av schablonbeskattat sparande, Investeringssparkonto, växer allt mer och har varit förmånligt för kunderna under de senaste årens börsuppgång.

-  Ett annat populärt sparande är våra fasträntekonton. Kunderna kan välja olika löptider och räntan är högre än på vanliga bankkonton, säger Gunnar Eikeland.

Viktiga händelser januari – juni 2014

·  Rörelseresultatet ökade med 7 445 tkr till 133 538 tkr jämfört med första halvåret 2013

• Räntenettot ökade med 3,3 %
  • Provisionsintäkterna ökade med 1 %
  • Balansomslutningen ökade med 7,4 % och uppgick till 16 411 865 tkr
  • Inlåningen ökade med 6,3 % till 14 105 654 tkr
  • Utlåningen ökade med 6,4 % till 13 246 279  tkr
  • 11 634 kvalificerade rådgivningsmöten
  • Fortsatt ökning av våra trygghetsförsäkringar
  • 8,2 miljoner köp i butik med bankkort
  • Mobilbanken gick om Internetbanken i användande
  • Kraftig ökning av mobilbetaltjänsten Swish
  • Mobilt BankID används alltmer som identifiering för bankärenden

Gunnar Eikeland,  vd,  070-397 70 09

Christina Sandsten, marknadschef, 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 40 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.