Starthjälp för mobila banktjänster

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 15:00 CEST

Fler och fler upptäcker nyttan med att sköta sina bankaffärer på nätet. För alla är det dock inte så lätt att komma igång. Under sommaren erbjuder därför Sparbanken Nord tillsammans med Swedbank och övriga sparbanker i Sverige ”Starthjälpen” - en telefonsupport för de som behöver stöd att komma igång med mobila banktjänster.

Digitala tjänster blir allt viktigare och många människor är idag ett med sina mobiler. För att möta kundernas behov av smarta banktjänster är det viktigt att vi utveckla våra digitala tjänster. I Mobilbanken kan man enkelt och tryggt bland annat hålla koll på sitt konto, göra överföringar och betalningar.

– Vi märker att våra kunder vill sköta sin vardagsekonomi på ett enkelt och tryggt sätt. Därför väljer kunderna att hantera sina vardagsärenden i Mobilbanken och sin månadsekonomi i internetbanken. Har man mer komplexa ärenden så möter man oss på kontoren, säger Christina Sandsten, marknadschef i Sparbanken Nord.

Vi har många kunder som har använt Mobilbanken på sina smarta telefoner och surfplattor men det finns fortfarande de som av olika anledningar inte kommer igång. Ett hinder kan vara att man glömt sitt lösenord när man ska ladda ner applikationen. Från och med 17 juni har kunderna möjlighet att ringa till Starthjälpen, en support som under sommaren ska hjälpa de som inte kommer igång.  Starthjälpen nås på telefon 0771-60 55 02 och kommer att ha öppet alla dagar kl 9.00 – 21.00 fram till den 11 augusti.

– Jag vet att det är lätt att ge upp om man glömt bort lösenord eller inte riktigt förstår vilken nytta man kan ha av Mobilbanken. Till Starthjälpen kan våra kunder nu ringa och få hjälp med att ladda ner appen och få guidning i hur Mobilbanken fungerar, fortsätter Christina Sandsten. .

I dagarna släpps ytterligare funktioner i mobilbanksapplikation bland annat går det att från och med 19 juni också att köpa och sälja fonder.

– Kundernas möjligheter att snabbt och enkelt uträtta bankärenden med hjälp av mobilen är därmed bättre än någonsin, avslutar Christina Sandsten.

Ny funktionalitet från och med 19 juni 2013

·   Köpa och sälja fonder

·   Värdepapper ändras till Spara och placera

·   Bevaka händelser genom push-notiser

·   Sparmål med enkelt snabbspar

För ytterligare information:

Christina Sandsten, marknadschef, Sparbanken Nord,  tfn: 070-631 85 62

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 36 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 14 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.