Sparbanken 1826 summerar World Scout Jamboree - En lokal bank mitt i världen

Nyhet   •   Nov 24, 2011 15:00 CET

I somras, på det som blev världens största scoutläger, World Scout Jamboree, satte Sparbanken 1826 upp ett bankkontor. Efter ett långt planeringsarbete med några intensiva månader på slutet, slogs tältduken upp för scouterna den 25 juli. Kunder från 150 olika länder besökte lägerbanken och både banken och de som arbetade på lägret har blivit många nya erfarenheter rikare. Arrangörerna pratar dessutom om succé för det nästan kontantlösa lägret.

- Vi måste ha varit världens mest internationella bank under lägret. Någon dag hade vi flera hundra meter lång kö, men scouterna klagade inte. Istället sjöng de, klappade händer och lånade någon av våra två gitarrer för att fördriva tiden med musik, berättar Maths Malmström, Marknadschef.

Tillsammans med Scouterna strävade banken efter att minimera kontanterna på lägret, vilket är viktigt ur både miljö- och säkerhetsperspektiv. Cirka 150 kortterminaler placerades ut och tillsammans med Scouterna togs en lösning fram med förladdade kort till deltagarna. En stor del av banktransaktionerna var därför just laddning av dessa kort.

- När vi summerar bankens lägervistelse kan vi konstatera att vi genomförde över 23.000  kassatransaktioner, varav  hälften var kortladdningar. Tyvärr fick vi hålla stängt en dag på grund av datastrul och visst var det några som blev arga, men de flesta klarade sig då de kunde betala med kort, berättar Ola Danielsson, som var ansvarig för bankens kontor på World Scout Jamboree.

- Det blev succé för det nästan kontantlösa lägret! Ca 75 % av alla köp gjordes med hjälp av kort, säger Anna Krabb, ekonomiavdelningen hos scouterna.

Scoutrörelsen är en god förebild inom föreningslivet genom sin ledarskapsträning, ungdomars engagemang och det sociala ansvarstagandet. Folkbildning, engagemang och utveckling är några av grundidéerna även i sparbanksidén och därför engagerade Sparbanken 1826 sig tidigt som huvudsponsor för världslägret.

- Vi tror på scoutmetoden och att olikheter är en tillgång. På detta läger har ungdomar från olika kulturer och från världens alla hörn mötts och nya kontakter och knutits; det har vi lärt jättemycket av. Det kommer att vara en stor konkurrensfördel för oss i vår framtida vardag, avslutar Maths Malmström.

Fakta kring Sparbanken 1826 medverkan på lägret

• Vårt kontor hade vi i ett 450kvm stort tält
  • Vi var 16 från banken som arbetade på lägret
  • 6 kassor
  • Slutet kontantsystem

Fakta kring World Scout Jamboree

• 40 069 scouter från 150 länder, världens största
  • 1 buss i minuten under 12 timmar för att få alla scouter till lägerområdet i Rinkaby
  • 1 000 vatten toaletter, cirka 1,2 km om man ställer dem på rad

Det gick åt:

• 2 500 smörknivar
  • 12 ton kycklingfilé
  • 330 000 korvar
  • 4 ton falukorv
  • 4,6 ton köttfärs
  • 2,5 ton fisk

Ola Danielsson, Ansvarig för lägerbanken, 044-13 83 13 eller 0706-54 83 13
Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef, 044-13 83 33 eller 0705-33 25 42
Maths Malmström, Marknadschef & vVD, 044-13 83 07 eller 0706-31 18 50

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 verksamhet utgår från det personliga mötet och ett helhetsansvar för att utveckla och trygga kundernas ekonomi. Vår vinst stannar i våra hemtrakter för att bidra till samhällets och bankens utveckling.  Med en affärsvolym på 55 miljarder och drygt 300 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge, är vi idag Sveriges äldsta sparbank och den största sparbanken inom Sparbankernas Riksförbund.