200 idrottsledare i Skåne får stipendier – här är vinnarna

200 ideella idrottsledare från skånska föreningslivet hyllas med stipendier för sina insatser inom barn- och ungdomsidrotten. Stipendierna är på 10 000 kr vardera. Bakom utdelningen står Sparbanksstiftelserna i Skåne* tillsammans med Skåneidrotten.

Listan över årets stipendiemottagare börjar med Adam Sjögren från Åstorps Cykelklubb och slutar med Zebastian Johnsson i KFUM Burlöv IF. Förteckningen finns tillgänglig kommun för kommun på Skåneidrottens hemsida www.skaneidrotten.se

– Med stipendierna vill vi uppmärksamma och uppmuntra eldsjälar inom idrottsrörelsen, som genom att lägga betydande delar av sin fritid på att jobba med våra barn och unga gör en stor samhällsinsats, säger Nomie Gustafsson, vd på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, en av Sparbanken Skånes ägarstiftelser.

Idrottsföreningarna är de som näst efter familjen och skolan har störst möjligheter att påverka unga under uppväxten. Totalt är cirka 80 000 ledare aktiva inom skånsk idrott. Tillsammans lägger de ner tusentals och åter tusentals timmar av engagemang och bidrar härigenom till en positiv samhällsutveckling.

– Idrott är ofta ett naturligt inslag i uppväxten. Där har de skånska idrottsledarna ett stort ansvar för att verksamheten bedrivs på ett bra och positivt sätt, säger Patrik Karlsson, distriktidrottschef på Skåneidrotten.

Mottagarna av Skånes Idrottsledarstipendier 2017 kommer från 33 kommuner. Sparbanken Skånes ägarstiftelser – Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Finn och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta – står för 140 av de 200 stipendierna. Resterande 60 stipendier delas ut av Sparbanksstiftelserna Skåne och Gripen samt Skåneidrotten.

Stipendiaterna får 7 000 kr vardera för sina goda ledarinsatser. Deras föreningar får 3 000 kr för att vidareutveckla verksamheten på barn- och ungdomssidan.

Skånes Idrottsledarstipendier delas ut för elfte året i rad. Under våren har föreningar haft möjlighet att nominera en man och en kvinna till stipendierna. Själva utdelningen sker på en galakväll på Sparbanken Skåne Arena i Lund den 16 maj, med friidrottsprofilen Kajsa Bergqvist som konferencier.

Listan över 2017 års mottagare av Skånes Idrottsledarstipendier finns i sin helhet på www.skaneidrotten.se

* Sparbanksstiftelserna i Skåne är Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen Skåne och Sparbanksstiftelsen Gripen

Nomie Gustafsson, VD Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 0416-261 91
Östen Gunnarsson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen 1826, 044-13 83 40