39 ungdomar delar på 200 000 kronor när Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta delar ut stipendier

Varje år beviljar Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta stipendier till unga aktiva som vill vidareutvecklas inom sitt fritidsintresse. Det kan till exempel handla om att söka medel för att gå en utbildning, åka på träningsläger eller köpa utrustning.

-  I år beviljar vi stipendier till 39 ungdomar, varav 15 inom området kultur och 24 inom idrott. Vi strävar efter att motivera ungdomar som visar energi, vilja och tydlig målsättning inom sina fritidsintressen. Stipendierna kallas för utvecklingsstipendier och de är ämnade att ge stipendiaterna möjlighet att vidareutveckla sina respektive talanger, säger Nomie Gustafsson, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Stipendierna går att söka för ungdomar mellan 10 och 20 år som är folkbokförda inom Färs & Frosta Sparbanks verksamhetsområde. Stipendiernas belopp blir normalt mellan 4000 – 6000 kronor per person.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är huvudägare till Färs & Frosta Sparbank, som idag har 19 kontor i 12 skånska kommuner. Förutom att vara huvudägare till Färs & Frosta Sparbank får Stiftelsen enligt sina stadgar främja olika ändamål inom näringsliv, forskning, samhällsutveckling samt utbildning och ungdomsverksamhet. Totalt har Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta delat ut runt 200 miljoner kronor i bidrag till en rad olika ändamål sedan starten år 1999.

Se årets stipendiater här

Stipendieutdelningen äger rum onsdagen den 23 januari kl.18:30 på Scandic Star hotell i Lund. Välkommen!

För ytterligare information kontakta:

Nomie Gustafsson, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
nomie@sparbanksstiftelsenfof.se