Eleverna i åk 9 på Tyringe Skola och Agility i Västra Torup får bidrag från Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse

Igår under julskyltningssöndagen i Tyringe delade Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse ut årets andra omgång av bidrag. Totalt har sex av höstens ansökningar beviljats bidrag till olika projekt i bygden.

Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse bildades i samband med att Tyringe Sparbank fusionerade med Kristianstads Sparbank och bildade Sparbanken 1826, nuvarande Sparbanken Skåne. Stiftelsens uppgift är att stödja projekt inom Tyringe gamla kommun. Utvecklingsstiftelsen tar emot ansökningar från ideella organisationer, föreningar, institutioner, företag eller liknande inom näringsliv, samhälle, idrott och kultur. Från höstens ansökningar har följande organisationer och projekt beviljats bidrag:

Eleverna i Åk 9 Tyringe Skola, Fördjupningsstudier Förintelsen: 125.000 kr
Genom fördjupade kunskaper kring andra världskriget och förintelsen ges eleverna möjlighet att utveckla och utöka sin förståelse för alla människors lika värde.

Agility för alla, Byalaget Västra Torup: 75.000 kr
Agility är en lättsam och underhållande sport, ofta är både farten och stämningen hög och hunden minst lika förtjust som publiken. Det är samtidigt en uppvisning i avancerat samspel och kräver mycket träning och ett nära och lyhört samarbete mellan hund och förare.
Byalaget startar upp den nya verksamheten våren 2016 med idrottsplatsen som bas.

Arrangemangskalender, Tyringe Byalag: 35.000 kr fördelat på 3 år
Tyringebygden har ett aktivt föreningsliv och ett brett utbud av aktiviteter av allehanda slag. Byalagen i Tyringe gamla kommun fortsätter samverka i projektet ”Tyringebygdens kalender”.

Strandliv2, Skyrups Båt- & Strandklubb: 25.000 kr
Stranden vid Sjövägens slut i Stora Skyrup är verkligen en idyll. Antalet besökare har ökat markant och många barnfamiljer söker sig hit. Föreningen arbetar nu vidare med sitt projekt och vill skapa en speciell badstrand med brygga anpassad för barn i lägre åldrar.

EFS-gården i Eljalt, Röke EFS: 25.000 kr
Det har saknats en träffpunkt för allmänheten i Röke efter att affären lades ner. Röke EFS vill öppna upp och utvidga verksamheten på EFS-gården. ”Sommarkvällar” är redan etablerat sedan tidigare. Med fräscha och funktionsenliga lokaler ges nu möjlighet att utvidga verksamheten.

Levande Forum, Tyringe Byalag: 20.000 kr
Tyringe Museum, en del av Tyringe Byalag, är inte ett ”händerna på ryggen-museum” utan ett levande forum för alla åldrar och intressen. Många barngrupper hittar vägen hit! Planen är att göra montrar och samlingar än mer pedagogiska för att bättre passa de små besökarna på museet.

Sedan Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse bildades har drygt 3,3 miljoner kronor beviljats till olika projekt i bygden. Läs mer på www.tyringesparbanksutvecklingsstiftelse.se

För ytterligare information:
Anders Nilsson, ordförande Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse, 0708-44 03 26

Om Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse
Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse har som uppgift att inom Tyringe gamla kommun stödja och främja samhälle, kultur, idrott och näringsliv.

• tyringe sparbanks utvecklingsstiftelse

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.