Lennart Haglunds Stipendium går till Hasse & Tage-museet

Hasse & Tage-museet i Tomelilla är 2017 års mottagare av Lennart Haglunds Stipendium. Sparbanken Skånes ägare Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta delar årligen ut stipendiet på 100 000 kronor till en förening eller person som gjort en betydande insats för den lokala samhällsutvecklingen.

Hasse & Tage-museet skapades för att förvalta kulturarvet efter Hans Alfredson och Tage Danielsson och då speciellt duons filminspelningar på Österlen. Totalt blev det åtta filmer mellan åren 1971 och 1988, däribland Äppelkriget, Picassos äventyr och Den enfaldige mördaren. Museet inryms på så lite som 15 kvadratmeter och invigdes 2006.

Nu tilldelas verksamheten Lennart Haglunds Stipendium på 100 000 kronor.

– Trots sin litenhet besitter Hasse & Tage-museet ett stort innehåll, en kulturskatt genom vilken man får ta del av Hasses och Tages enorma skaparkraft. Museet har väckt stort intresse och lockat besökare från hela landet, säger Per-Olof Ågren, styrelseledamot i Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

På själva museet pågår som bäst förberedelserna inför säsongen 2017. Verksamheten drivs idag av vänföreningen Hasse & Tage-museets Vänner, med Matilda Pyk som konstnärlig ledare. Stipendiet är ett erkännande av museets arbete.

– Rent konkret betyder detta att museet kan leva vidare och utvecklas till att bli det som det förtjänar att vara, en levande mötesplats på lokal och nationell nivå, säger Matilda Pyk på Hasse & Tage-museet.

Stipendieutdelningen sker på tisdagkvällens stämma i Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Per-Olof Ågren, styrelseledamot Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 070-642 31 73
Nomie Gustafsson, VD Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-533 23 67
Lennart Haglund, styrelseordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 070-557 51 29
Matilda Pyk, konstnärlig ledare Hasse & Tage-museet, 010-202 20 00

Om Lennart Haglunds Stipendium
Sparbanksstiftelsen Färs & Frostas styrelse tog år 2015 beslut att instifta ett nytt stipendium kallat Lennart Haglunds Stipendium. Stipendiet har skapats för att hedra styrelseordförande Lennart Haglunds unika gärning inom den skånska bankvärlden under 50 års tid. Tidigare mottagare är Sjöbo Ungdomsorkester och Storkprojektet i Skåne.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 320 miljoner kronor delats ut.

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Vi är en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

• sparbanksstiftelsen färs & frosta