Samhällets mest utsatta får del av julgåva från Sparbanken 1826

Istället för att skicka julkort väljer Sparbanken 1826 att skänka 50.000 kronor till välgörande ändamål. Denna julgåva går i år till tre olika mottagare i bankens verksamhetsområde som värnar om samhällets mest utsatta människor.

Sparbanksidén innebär bl a att banken värnar om bygden och de som bor här. Ända sedan starten 1826 har denna vilja att ge tillbaka till bygden följt som en röd tråd genom bankens verksamhet.

-  Den tid och de pengar som banken tidigare lagt ner på julkort och julklappar gör bättre nytta i vårt verksamhetsområde som julgåva till något välgörande ändamål, menar Bo Bengtsson, VD för Sparbanken 1826.

I år vill banken stödja samhällets mest utsatta människor och de som kanske allra mest behöver ekonomiskt stöd. Följande får därför dela på årets julgåva på 50.000 kronor:

Stadsmissionen/Nattjouren i Kristianstad får 20.000 kronor.

-  Det här bidraget betyder mycket för vår verksamhet och för de människor som lever i social utsatthet i Kristianstad. Café David i Skåne Stadsmissions regi serverar kostnadsfri frukost varje vardag. Här finns det tillgång till sjukvård och kurator samt ett utbud av aktiviteter under dagen. Hela verksamheten finansieras av gåvor från företag och privatpersoner. Gåvan från Sparbanken 1826 bidrar till Café David kan finnas till för dem som behöver det. Det betyder mycket för många. Stort tack till Sparbanken 1826, säger Therése Wihlborg vid Stadsmissionen i Kristianstad.

Lyktans verksamhet i Hässleholm får 20.000 kronor.

-  Bidraget gör att vi kan erbjuda frukost och social kontakt och möjlighet till en struktur i vardagen, säger Anders Iversen vid Lyktans verksamhet i Hässleholm.

Susekullens Fritidsgård i Olofström får 10.000 kronor.

-  Vi ser fram emot detta bidrag. Sparbanken 1826 visar ett samhällsengagemang och bidrar till att skapa ett värde för de som mest behöver det, säger Tomislav Mamic, Gårdsföreståndare vid Susekullens Fritidsgård i Olofström.

Bo Bengtsson, VD i Sparbanken 1826, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15
Ulrika Nilsson, VD-assistent i Sparbanken 1826, 044-13 83 23 eller 0702-99 73 42
Therése Wihlborg, Stadsmissionen, 040-664 22 47
Anders Iversen, Lyktans verksamhet i Hässleholm, 0451-26 70 74
Tomislav Mamic, Susekullens Fritidsgård i Olofström 0763-11 27 57, eller tomislav@susekullen.se

• julgåva
  • sparbanksidén
  • sparbanken 1826
  • sparbanken

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 har en affärsvolym på 58 miljarder och ca 275 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge. Banken är Sveriges äldsta sparbank och en av de största sparbankerna inom Sparbankernas Riksförbund. Verksamheten utgår från det personliga mötet och en helhetssyn för att utveckla och trygga kundernas ekonomi.