Sparbanken 1826 firar jubileum i Sösdala

I Sösdala förverkligades sparbanksidén den 8 januari 1875, då Mellby, Tjörnarps och Häglinge socknars sparbank startade sin verksamhet. Idag är sparbankskontoret i Sösdala en del av Sparbanken 1826 och vi är stolta över att sparbankstanken, efter
135 år, fortfarande lever i Sösdala. Det vill vi fira!

”Bankens första expeditionsdag var den 8 januari 1875. Då insattes på 42 bankböcker 1.872 kr och utlämnades ett lån på 700 kr. Dessutom inbetalde stiftarna 3.600 kr”
[ur Sösdala Sparbank 100 år från 1975]

I denna skrift kan man läsa om bankens första 100 år, men även efter dessa år har det hänt en hel del. Via Sparbanken Göinge, Sparbanken Skåne, Sparbanken Sverige, Föreningssparbanken blev kontoret i Sösdala en del av Swedbank. Den 1 januari förvärvade sedan dåvarande Kristianstads Sparbank Lokalbank Hässleholm/Osby av Swedbank, där Sösdalakontoret var ett av sju kontor.

-          Idag är Sösdalakontoret en del av Sparbanken 1826 och vi är stolta över att sparbanks-tanken, efter 135 år, fortfarande lever här i Sösdala och det vill vi fira säger Eva Sjöblom, Sparbankschef i Sösdala.

Gör oss sällskap in i framtiden
Den 8 januari 2010 mellan kl 10.00 och 13.00 firas jubileumet i sedvanlig ordning med kaffe och tårta samt ballonger till alla barn. Vi är stolta över vår historia och den bär vi med oss när vi hjälper våra kunder att utveckla sin ekonomi, t ex genom ett sparande för framtida drömmar.

-          Alla som, under dagen, ökar eller börjar ett nytt fond- eller pensionssparande med minst 300 kronor/mån får 100 kronor som hjälp till den första insättningen, avslutar Eva Sjöblom.

Eva Sjöblom, Sparbankschef i Sösdala, 0451-430 91

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 – Bildades Christianstads Läns Sparbank.
• 1863 – Banken ändrade namn till Sparbanken i Christianstad.
• 1966 – Banken ändrade namn till Kristianstads Sparbank.
• 2008 – Banken ändrade namn till Sparbanken 1826.
• 2009 – Förvärv av Swedbanks kontor I Olofström. Banken har nu 20 kontor i 5 kommuner, egen Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 49 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste Sparbank – Nära dig.