Sparbanksstiftelsen Öresund donerar 6,5 miljoner till förnyelse av Skissernas, Botan och Historiska museet

Inför Lunds universitets 350-årsjubileum går Sparbanksstiftelsen Öresund in med 4 miljoner kronor i ekonomiskt stöd till ombyggnaden av Skissernas Museum i Lund. Botaniska trädgården och Lunds universitets historiska museum får bidrag på 750.000 kronor respektive 1,7 miljoner.

Skissernas Museum, Botaniska trädgården och Historiska museet ingår alla i Lunds universitet. Samtliga tre står också inför en tid av förnyelse. Sparbanksstiftelsen Öresund är med och stödjer dessa framtidsprojekt, med totalt 6,5 miljoner kronor.

På Skissernas Museum förverkligar bidraget den sista delen i ombyggnaden som börjar nu i september. När museet öppnar igen hösten 2016 ska bland annat ett nytt synligt arkivsystem vara på plats. Syftet är att kunna visa mer av den konst som idag göms i museets källarlokaler.

– Bidraget från Sparbanksstiftelsen Öresund ger oss möjlighet att utföra den viktiga tredje och sista delen i vårt stora förvandlingsprojekt. När museet öppnade 1941 var också källaren öppen för allmänheten. Nu kan vi med moderna interaktiva arkivskåp på entréplanet återskapa den ursprungliga arkivkänslan i museet, säger Patrick Amsellem, direktör för Skissernas Museum.

I Botaniska trädgården går stiftelsens stöd bland annat till en promenadbro över näckrosdammen, medan Lunds universitets historiska museum kommer förbättra entrén, synligheten och tillgängligheten för sina besökare.

Sparbanksstiftelsen Öresund är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ser till att delar av vinsten från banken kommer det lokala samhället till godo.

– En viktig uppgift är att främja kulturlivet i vårt närområde. Skissernas Museum, Botaniska trädgården och Historiska museet är unika och vi är glada att kunna bidra till att förnya dessa institutioner, säger stiftelsens vd Lars-Olof Svensson.

Lars-Olof Svensson, vd Sparbanksstiftelsen Öresund, 070-550 05 50
Patrick Amsellem, direktör Skissernas Museum, 046-222 72 86
Per Karsten, museichef Lunds universitets historiska museum, 046-222 80 11
Bente Eriksen, föreståndare Botaniska trädgården, 046-222 73 19
Kristian Svensson, kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne bildades för drygt ett år sedan då Färs & Frosta Sparbank, Sparbanken 1826 och delar av Sparbanken Öresund gick samman. Verksamheten omfattar 420 000 kunder i 15 skånska kommuner och har en affärsvolym på drygt 170 miljarder kronor.

• sparbanksstiftelsen öresund
  • lunds universitet
  • skissernas museum
  • botaniska trädgården
  • lunds universitets historiska museum

• Skåne

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.