Sparbanksstöd ger Missing People sambandsfordon i Skåne

Organisationen Missing People Sweden får nu sitt första lokalt stationerade sambandsfordon, som hjälp i sökandet efter försvunna människor. Det hamnar i Skåne och blir möjligt genom ett ekonomiskt bidrag från Sparbanken Skånes ägarstiftelser.

Missing People etablerades i Sverige 2012 och bara i Skåne är idag ett 40-tal volontärer engagerade i verksamheten. När organisationen ger sig ut och söker efter försvunna människor finns ytterligare 4 800 frivilliga att tillgå i ett skallgångsregister.

Men för att insatserna ska bli effektiva måste de samordnas, helst utifrån en rörlig sambandscentral. Under vintern har Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Finn och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta beslutat att gå in med ett stöd på en halv miljon kronor till Missing People i Skåne. Pengarna är vikta till inköp av ett specialutrustat sambandsfordon och i veckan överlämnades checken.

– Detta betyder jättemycket för oss. Att ha ett utryckningsklart fordon att tillgå här i Skåne kan vara skillnaden mellan liv och död i vår verksamhet, säger Tommy Alvinsson, verksamhetsledare för Missing People i Skåne.

Sparbanken Skånes tre ägarstiftelser ser till att delar av bankens vinst går tillbaka till samhället i form av stöd, stipendier och projekt. Bara under fjolåret återinvesterade stiftelserna cirka 60 miljoner kronor i den lokala samhällsutvecklingen.

– Missing People kan innebära en avgörande skillnad för familjer som drabbas av att någon försvinner. De som leder sökinsatserna eller har jour jobbar på helt frivillig basis. Behovet av insatser är stort och idag är Missing Peoples verksamhet än viktigare när samhället inte alltid har tillräckliga resurser. Vår förhoppning är att ett sambandsfordon kan underlätta arbetet framöver, säger Östen Gunnarsson, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen 1826.

Tommy Alvinsson, verksamhetsledare Missing People i Skåne, 076-788 75 00
Östen Gunnarsson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen 1826, 044-13 83 40
Magnus Månsson, VD Sparbanksstiftelsen Finn, 046-16 77 00
Nomie Gustafsson, VD Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-533 23 67
Johan Fjelkner, bankchef Sparbanken Skåne, 0416-261 77

Om Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Vi är en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen 1826
Sparbanksstiftelsen 1826 är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Stiftelsen har också till uppgift att genom avkastningen på sin förmögenhet dela ut bidrag i syfte att främja näringsliv, samhälle, idrott och kultur i företrädesvis Hässleholm, Kristianstad, Osby och Östra Göinge.

Om Sparbanksstiftelsen Finn
Sparbanksstiftelsen Finn är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom att stödja lokala projekt och initiativ skapar vi värden som kommer människor som lever och verkar i regionen till del. Sedan stiftelsen bildades 2010 har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 320 miljoner kronor delats ut.

• sparbanken skåne
  • sparbanksstiftelsen färs & frosta